Derfor må ordningen med gratis læremidler som
, avvikles, heter det i en fersk rapport.(ekstern lenke) er kalt «Tiltak for å effektivisere utvikling og produksjon av samiske læremidler», og er utarbeidet av en gruppe sammensatt av Sametinget, Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet.
Arbeidsgruppen mener at midlene som brukes til ordningen med gratis læremidler, heller bør brukes til å utvikle nye læremidler.
Aps store sak
Innføringen av gratis læremidler var en av de store sakene til Arbeiderpartiets sametingsgruppe i forrige periode. Daværende sametingsråd
.Sametingspresident Egil Olli trakk fram ordningen med gratis læremidler i nyttårstalen.
Foto: Mathis Sara Wilhelmsen / NRKOgså
i januar i år.- Les også:
Nå foreslås det altså en avvikling av ordningen. Arbeidgruppen sier i rapporten at det er skoleeieren som har ansvaret for at elevene har nødvendige læremidler.
Vil ha produksjon
Man ønsker også en avvikling av prosjektene som er påbegynt før innføringen av Kunnskapsløftet, og som ikke er ferdigstilt enda.
Det foreslås at frigjorte midler går til utvikling av og produksjon av nye læremidler slik at en raskere kan få ut flere læremidler.
Videre foreslås det etablering av samisk læremiddelportal, etablering av et sør-samisk ressurssenter for læremiddelutvikling, Kompetanseoppbyggende tiltak for å rekruttere flere forfattere og utviklere, spesielt når det gjelder lule- og sør-samisk, rekrutteringstiltak for sør- og lule-samiske læremiddelforfattere og -utviklere, styrke markedsførings- og informasjonsarbeidet og tettere oppfølging og strengere krav til rapportering og framdrift.
Ønsker debatt
I pressemeldingen fra Sametinget heter det at man vil ha en bred debatt om rapporten.
Visepresident Laila Susanne Vars.
Foto: Sigve Nedredal / NRKVisepresident Laila Susanne Vars sier at sametingsrådet allerede er i gang med en vurdering av ordningen med gratis læremidler i forbindelse med ny strategisk plan for læremiddelutvikling for perioden etter 2012.
– En del av vurderingen går ut på i hvor stor grad ordningen går utover nyproduksjon av læremidler, og om hvilke andre alternativer som kunne vært aktuelle, sier hun ifølge
.Her finner du sakene som