NRK Meny

– Samiske barn stiller dårligere

Sametingsrepresentant Silje Muotka (NSR) mener det er alvorlig at samiske barn ikke får nye læremidler.

Silje Muotka
Foto: NSR

Artikkelen er flere år gammel.

Hvor lenge må samiske skolebarn vente på nye skolebøker, hvor lenge må samiske lærere akseptere dagens jobbsituasjon, spør lærer på Deanu sámeskuvla/ Sameskolen i Tana, Sissel Gaup seg.

Sametingetsrespresentant er enig

– Jeg er enig i at samiske lærere og elever mangler nye, og oppdaterte læremidler, sier sametingsrepresentant Silje Karine Muotka (NSR). Muotka er også leder av Sametingets oppvekst-, omsorgs- og utdanningskomite.


LES OGSÅ: ALT OM LÆREMIDDEL-BRÅKET

Ser alvorlig på saken

Lederen mener det er avgjørende at samiske barn og lærere får tilgang til like gode læremidler og undervisningsmateriell som andre.

– Det er svært alvorlig at samiske barn stiller dårligere enn andre barn når det gjelder tilgangen til nye læremidler.

Kjøpte gamle læremidler

22. juni 2009 skrev Sametinget en avtale om å kjøpe gamle læremidler fra Davvi girji AS.

Samme år talte Sametingspresidenten i nyttårstalen hans om at samiske barn ikke lenger sitter med stensiler, og han antydet dermed at Sametinget har løst læremiddelutfordringen.

– Jeg er ikke enig med presidenten om at avtalen løste læremiddelsaken. Når læremateriellet ikke er tilpasset Kunnskapsløftet, så må lærere selv tilpasse læremidlene. Det stjeler dyrebare lærerressurser fra de samiske elevene, sier Muotka.

Politikk fremfor barn og unge

Sametinget øker egne ressurser på bekostning av samiske barn.
Lederen i Sametingets oppvekst-, omsorgs- og utdanningskomite er bekymret over strategien til Sametinget.

– Sametinget prioriterer stor økonomisk økning til de politiske nivåene, mens samiske barn og lærere mangler nye og oppdaterte læremidler, sier Muotka.