– Det er sikkert en del støtte å få for oss eldre. Men hvordan skal man få tilgang til den hjelpen når alt er på nett. Jeg har ikke det ringeste peiling på hva jeg skal gjøre. Jeg kan ikke med det der internettet.
NAVs selvbetjeningstjenester på internett er en ukjent digital verden for Karasjok-bosatte Per Nilsen Varsi. Pensjonisten sliter blant annet med det byråkratiske og vanskelige språket.
Han er av mange eldre finnmarkinger, samer og kvener som har tapt hele eller deler av skolegangen som følge av krigen (se faktaboks).
- LES BAKGRUNN: Eldre går glipp NAV-hjelp
– Kan du ha gått glipp av pengehjelp fra NAV?
– Vanskelig å si for meg, for jeg vet jo ikke hva jeg har krav på. Vi eldre forstår jo ikke hvor man skal lete etter informasjon om dette. Av og til ser man jo i avisa at det er mulig å søke på et og annet, men når man ikke forstår hvor og hvordan man skal søke, eller fylle ut skjemaer...
Husker ingenting fra deler av skolegangen
Pensjonisten vokste opp i samegrenda Sirma, i Karasjoks nabokommune Tana.
I hjembygda hørte han lite eller ingenting norsk i barndommen, frem til skolestart. På skolen forstod han dermed ikke undervisningsspråket.
NAVs nettsider tilbyr informasjon på samisk, Per Nilsen Varsi sitt morsmål (ekstern lenke).
Men det hjelper ikke han. Opplæring i å lese og skrive samisk fikk han ikke de årene han gikk på skolen.
Da gjaldt fornorskningspolitikken. Samisk var ikke akseptert å bruke i skolen – verken i undervisningsøyemed eller i skolegården.
Varsi kan dermed ikke huske å ha lært noe som helst på grunnskolen i Tana, i etterkrigsårene som 8-10-åring mellom 1947 og 1949.
– Hvorfor ikke?
– Det var jo ingen lærere der som snakket et språk jeg forstod. De kunne jo ikke samisk. Norsk lærte jeg først da jeg begynte på yrkesskolen. Der ble jeg mobbet. Men – heldigvis skjønte jeg ikke at jeg ble mobbet, forteller Varsi.
NAV må bli flinkere
Informasjonen han får fra NAV eller klarer å finne frem til selv, er vanskelig å skjønne.
– Det er mange fremmedord. Da må jeg i ordboka for å se hva ordet betyr. Jeg må lese flere ganger gjennom før jeg kanskje skjønner innholdet, forteller pensjonisten.
Per Nilsen Varsi vil gjerne at NAV blir flinkere å informere dem som er i samme situasjon som han.