Hopp til innhold

– Reindrifta brøt nesten sammen

– Bøndene krevde så stor erstatning fra sørsamene for beitearealer at reineiere levde i fattigdom.

Bilde

Hverdag i Tjerålia, ca. 1893. Paul Johnsen poserer med sin familie utenfor gammen. På dette tidspunktet er dette de eneste igjen med reindrift som næring i Gåebrien sijte.

Foto: Fra boka

Det skriver Sverre Fjellheim i sin historiske bok «Gåebrien sijte – en sameby i Rørostraktene».

Bilde

Forfatter Sverre Fjellheim på Røros kunne ikke forestille seg at innholdet i kisten han arvet etter sin mor var så verdifullt.

Foto: NRK

Sverre Fjellheim (75) har interessert seg for sørsamisk historie over tretti år. I sin nye bok forteller han blant annet om hva som skjedde da stadig flere bønder slo seg ned i Riasten-området i Sør-Trøndelag på 1800-tallet.

Utgangspunktet er en kiste som han overtok da han bodde på Snåsa.

– Jeg fikk ikke fred da jeg forsto hva kisten inneholdt - spennende dokumenter fra en periode som kanskje var den vanskeligste og mest dramatiske for reindrifta i distriktet. Ja, kanskje i samisk historie rent generelt, sier han.

«Hug og Slag»

Landbruket sammen norske myndigheter har utgjort en så stor trussel i sørsamisk område at reindrifta nesten brøt sammen, mener han.

– Allerede på 1700-talet var det 12 samefamilier som tok kontakt med amtmannen i Trondhjems stift og klaget på at flere setereiere ved Riasten hadde kommet bort til boplassene deres og «begjegnet dem med Hug og Slag», sier Fjellheim.

De hadde også tatt med seg kobberkjelene som de hadde og som dem var helt avhengige av både for å lage mat og yste ost. Dessuten hadde de brent opp gammene deres, og på forskjellige vis prøvd prøvde å jage dem bort fra området, forteller han i sin bok.

Det ble naturligvis umulig å unngå at reinen kom inn på disse setervollene, særlig om våren og forsommeren

– Det ble naturligvis umulig å unngå at reinen kom inn på disse setervollene, særlig om våren og forsommeren, fordi ingen av setervollene hadde gjerder som stengte for rein.

Fra tolv til én

– På begynnelsen av 1800-tallet var det 12 reindriftsfamilier i området - på slutten bare én, forteller Fjellheim.

I kisten lå det blant annet brev som samene i Gåebrien Sjite i Røros-området skrev på 1800- og 1900-tallet, forteller han.

Bilde

Rettsmøte i Ålen, 1923. Reindriftssamer må betale erstatning til 32 setereiere. Fremst med kofte og hatt, organisasjonsmannen Daniel Mortensson.

Foto: Fra boka

– Fra denne perioden finnes det ingen dokumentasjon i offentlige arkiv, sier Fjellheim.

I et av brevene framgår det reineierne måtte betale store summer til bøndene - 42.063,20 kroner over 40 år, som tilsvarer omtrent tre millioner kroner i dagens pengeverdi.

– Reindriftsamene måtte betale så store erstatningssummer at de ble helt utarmet og måtte forlate reindrifta.

Ønsket reindriftens undergang

Samene mente deres levevei var truet, og dro til Oslo for å få myndighetenes hjelp.

– Det ble valgt en tremanns delegasjon som reiste til Oslo som besto av Daniel Mortensson, Lars Holm og Anders Paulsen.

(...) egentlig var vel reindriftens undergang en villet politikk på den tida

– De kunne legge fram et meget detaljert regnskap over hva samene i Gåebrien sijte hadde betalt i erstatninger til setereierne ved Riasten og i Øvre Gauldal i løpet av 30 år, nemlig fra 1888 til 1919. Men det var ingen hjelp å få hos myndighetene.

– Det var vel ikke så rart, for egentlig var vel reindriftens undergang en villet politikk på den tida.

Bilde

Konfliktene mellom bønder og reindriftsutøvere varte helt fram til 1950, da seterdriften ble nedlagt. Her fra Øvre Gauldal.

Foto: Jon Østeng Hov/fra boka

Sørsamene ville ikke betale erstatninger, men hadde ikke noe valg, sier Fjellheim.

Erstatningsplikt

I 1883 kom loven som slo fast at samene hadde erstatningsplikt for rein som hadde påført skade. Den medførte ingen forpliktelser for bøndene, som ikke engang trengte ikke sette opp gjerder.

Fattigdommen slo inn for fullt på 1900-tallet.

– Bøndene krevde så stor erstatning fra sørsamene for beitearealer at reineiere levde i fattigdom.

Fjellheim håper at boken hans kaster lys over sørsamenes historie.

– I dag må vi bare undre oss over at samene i Rørostraktene ikke bukket under for det enorme presset de var utsatt for på 1800-tallet både politisk, juridisk, økonomisk og sosialt, skriver Sverre Fjellheim.

Korte nyheter

  • Stor utstilling med urfolkskunstnere: «Urfolkshistorier» i Bergen

    På fredag åpner vi den gigantiske utstillingen «Urfolkshistorier» på Kode i Bergen.

    Det er trolig første gang i Europa at et museum presenterer en så stor kunstutstilling med og av urfolk.

    Kuratorene representerer urfolk i Mexico, Brazil, New Zealand, Sápmi/Norden, Australia, Peru og Canada.

    Utstillingen teller til sammen 300 verk, 170 kunstnere og dekker sju regioner i verden.

    Utstillingen åpner fredag 26. april.

    Utstillingen er svært politisk, og har en egen avdeling om urfolksaktivisme.

    – Disse kunstnernes arbeid reflekterer deres liv - og selv om det er fra ulike kanter av verden går noen tema som en rød tråd: miljøødeleggelse, overgrep, frihetskamp og kulturundertrykkelse – men også en enorm overflod og livsglede.

    – Flere av kunstverkene representerer en viktig motstemme mot et økende overforbruk og naturødeleggelse, sier kurator Irene Snarby.

    De samiske kunstnerne er blant annet Britta Marakatt-Labba, Joar Nango, Ingunn Utsi og Máret Ánne Sara.

    Alexander Luna, Maxima Acuña in Tragadero Grande in front of the Laguna Azul, 2012 (detalj).
    Foto: Pressebilde
  • Møtes til protest mot president Lula

    Tusenvis av urfolk samlet seg mandag i Brasils hovedstad Brasilia til starten av den 20. «Free Land Camp».

    Den ukelange årlige leiren for urfolk i Brasil vil i år fokusere på å protestere mot president Luiz Inácio Lula da Silvas uoppfylte løfter om å opprette reservater og utvise ulovlige gruvearbeidere og landtyver fra deres territorier.

    I forrige uke opprettet Lula to nye reservater i stedet for de seks hans regjering hadde lovet i år.

    Under kunngjøringen erkjente han at «noen av vennene våre» ville bli frustrerte.

    Urfolksprotest i Brasilia
    Foto: Dan Robert Larsen / NRK
  • Sámi festiválat Norggá buoremusaid gaskkas

    «Norske Kulturarrangører» organisašuvdna lea dál almmuhan evttohasaid oažžut lágideaddji bálkkašumiid jagi 2023 ovddas.

    Márkomeannu, Riddu Riđđu ja Sámi Beassášmárkanat leat evttohuvvon iešguđet surggiin.

    Sámi Beassášmárkanat gilvvohallet nammaduvvot «Dán jagáš festiválan».

    Festiválat Márkomeannu ja Riddu Riđđu lágideigga oktasaš doarjjakonseartta Fovse- sápmelaččaide ja -ákšunlisttaide Riikalávddis Oslos. Dainna konsearttain sáhttiba festiválat nammaduvvot Dán jagáš inspirašuvdnan.

    Márkomeannu lea maiddái finalistta Dán jagáš čalbmerávkaleapmi.

    Lubna Jaffrey åpnet Riddu Riđđu.
    Foto: Inga Maret Solberg Åhren / NRK