Hopp til innhold

Høyre vurderer høyere rushtidsavgift

Høyre i Stavanger vurderer å gå inn for høyere rushtidsavgift enn det som ligger i forslaget til ny bypakke for Nord-Jæren.

Lang kø på motorveien

Gruppeleder John Peter Hernes bekrefter at partiet har diskutert et forslag om større differensiering av avgiftsnivået, som innebærer høyere avgifter i rushtiden og lavere ellers i døgnet.

Foto: Magnar Larsen

– Vi synes det burde utredes å differensiere avgiften mye mer. Det bør kanskje være dyrere den tiden det er aller mest kø, men at tidspunktene rundt det, for eksempel klokken sju, eller halv ni og ni, har en lavere pris, sier Høyres gruppeleder i Stavanger, John Peter Hernes.

Han bekrefter at partiet har diskutert et forslag om større differensiering av avgiftsnivået, som innebærer høyere avgifter i rushtiden og lavere ellers i døgnet.

Høyre i Stavanger kan komme til å forslå en høyere rushtidsavgift enn som ligger i forslaget til ny bypakke for Nord -Jæren. Bompengepakken planlegges innført fra 2017 og vil innebære langt flere bomstasjoner og høyere avgifter for bilistene.

John Peter Hernes

Høyres gruppeleder John Peter Hernes bekrefter at partiet har diskutert et forslag om større differensiering av avgiftsnivået, som innebærer høyere avgifter i rushtiden og lavere ellers i døgnet.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

Køene forsvinner

Torsdag diskuterte formannskapet i Stavanger det nye forslaget til bompengepakke for Nord-Jæren. Forslaget er ute på høring og skal vedtas av fylkestinget senere i år.

Ifølge forslaget skal grunnprisen være 23 kroner per passering, men nær dobbelt så høyt i rushtiden.

– Hvis en skal ha en form for bom, så synes jeg det er mye mer logisk at en priser det som er, og alltid vil være, mangelvare, nemlig vei. Vi har masse gode eksempler på at det har ført til endring som gjør at køene forsvinner, sier Hernes.

Bomringen på Forus

Høyre i Stavanger kan komme til å forslå en høyere rushtidsavgift enn som ligger i høringsforslaget til ny bypakke for Nord -Jæren.

Foto: Bjørn Grimen / NRK

Høyre-politikeren hevder at tilsvarende rushtidsavgift har virket veldig godt i Sverige, både i Stockholm og Göteborg.

Det er et synspunkt som også gruppeleder for Venstre, Per A. Thorbjørnsen, kan gå inn for.

– Dette med tidsdifferensiering som Høyre nå løfter fram, er vi villige til å se på, sier han.

Vil endre priser i forhold til trafikkadferd

I formannskapet torsdag la flere partier frem forslag til endringer i høringsutkastet fra fylket. Det er bystyret som skal ta stilling til saken førstkommende mandag, men Høyres tanke om en større differensiering har Thorbjørnsen sans for.

– Nå kom det en rekke forslag over bordet i dag i forhold til barnefamilier, i forhold til andre miljøvennlige biler, altså unntak på unntak på unntak. Tar man noe ut, så må man enten sette noe inn, eller så blir beløpet redusert, sier Thorbjørnsen.

Bomringen på Forus

Høyre i Stavanger kan komme til å forslå en høyere rushtidsavgift enn som ligger i høringsforslaget til ny bypakke for Nord -Jæren.

Foto: Bjørn Grimen / NRK

John Peter Hernes vil i dag ikke si noe om hvor høyt partiet er villig til å gå når forslaget til maksavgift i rushtiden skal vedtas. Han ønsker et dynamisk system der en endrer prisene i forhold til hva som faktisk er adferden fra uke til uke.

– Vi må få en endring i trafikkmønsteret. Vi må få ned køene. Vi må og gi et mye, mye bedre tilbud til folk om kollektivløsninger. Hvis en stemmer mot denne pakken, som noen sier at de skal gjøre, så stemmer de egentlig for fortsatt køer, og mot noen som helst løsninger, mener Hernes.

– Sandnes har vært «harde på labben»

I Sandnes har politikerne allerede forkastet forslaget til ny bompengepakke slik planen nå foreligger. Per A Thorbjørnsen fra Venstre frykter nå at storbypakken skal utvikle seg til en ny bybanesak i regionen.

Per A. Thorbjørnsen

Per A Thorbjørnsen fra Venstre frykter nå at storbypakken skal utvikle seg til en ny bybanesak i regionen.

Foto: Odd Rune Kyllingstad

– Jeg har en viss redsel for at vi ikke kommer i land på en skikkelig måte, heller ikke med denne saken. Det vil jo være helt ødeleggende for Nord-Jæren i forhold til å få realisert en rekke miljøtiltak, bussveien, og for ikke å snakke om veianleggene, mener Thorbjørnsen

Venstrepolitikeren mener at dramatikken i saken blant annet skyldes at «Sandnes har vært harde på labben».

– De må ha Gandsfjord-bro inn. De må ha veiutløsning for Sandnes øst inn. Vi har kommet dem i møte, og jeg håper det er langt nok, sier Thorbjørnsen.