Hopp til innhold

Vil ha både fire felt og dobbelspor

Næringslivet vil ha firefelts motorveg gjennom hele fylket og dobbeltspor til Egersund, med byggestart senest 2021. I dag presenterer NHO-direktør i Rogaland, Hallvard Ween, kravene.

Hallvard Ween

NHO-direktør i Rogaland, Hallvard Ween, mener det må bygges masse veg i Rogaland, hvis næringslivet skal komme fram fort nok.

Foto: Magnus Stokka / NRK

– Vi snakker om å kjøre fra Kristiansand til Stavanger på 80 minutter, fra Stavanger til Haugesund på 35, og til Bergen på 90 minutter, sier Hallvard Ween, direktør i NHO Rogaland.

I dag presenterer NHO Rogaland hva som trengs av samferdselsutbygginger fra regjeringa si side, for at de som driver med næring i fylket skal bli fornøyde.

– Vi må redusere avstandsulempene i det som OECD karakteriserer som en av verdens mest verdiskapende regioner, sier Ween.

Dette bør gjøres

NHO prioriteringer
Foto: NHO

NHO Rogaland ber regjeringen om at følgende prosjekter enten skal være ferdige eller påbegynte innen 2030.

  • Firefelts veg fra Kristiansand, gjennom hele Stavanger og Randaberg, under Rogfast og over Bokn, Tysvær og Sveio, til Bømlafjorden. Oppstart 2018–2021.
  • Dobbeltspor Sandnes–Egersund. 2022–2028.
  • Prosjektering av utbedring av Sørlandsbanen, fra Egersund til Moi. Oppstart: 2018–2021.
  • Ny veg og nye tunneler på E134 Røldal–Haukeli. Oppstart 2018–2021.

Bilistene skal være med å betale for gildet, gjennom bompakkene på Jæren og gjennom en ny og utvidet bompakke på Haugalandet.

– Vi tror ikke at vi kan bygge oss ut av tett trafikk. Vi må tilrettelegge for kollektivtrafikk sånn at folk foretrekker det som et alternativ, sier Ween.

– Vil føre til mer biltrafikk

Alexander Rügert-Raustein

Alexander Rügert-Raustein, Miljøpartiet Dei Grønne sin førstekandidat i Randaberg.

Miljøpartiet Dei Grønne sin førstekandidat i Randaberg, Alexander Rügert-Raustein, er ikke overbevist.

– Dette kommer til å rasere enormt med matjord. Og så vil det bety at folk får muligheten til kjøre mye og mer og lettere – og da vil folk gjøre det. Resultatet er altså mer trafikk og mer utslipp, sier han

NHO hevder at toget skal prioriteres, ikke minst for å fjerne køene som vil hindre at trafikken går kjapt og greit på de nye beine vegene.

Rügert-Raustein er likevel i tvil.

– Dobbeltspor med strøm er fremtidsrettet og gjør det mulig for folk å effektivt komme seg fram og tilbake, men den individuelle trafikken basert på fossilt brensel, støtter vi overhodet ikke, for den er stikk i strid med målene i klimaforliket 2012 – som er en reduksjon i biltrafikken, sier Rügert-Raustein.

Fylkesordførerkandidat for KrF, Solveig Ege Tengesdal mener at NHO Rogaland glemmer næringslivet i distriktene når de bare fokuserer på å få utbedret hovedveiene.

– Det er et manglende fokus på de indre årene. Det for så vidt rett å ha fokus i forhold til de store linjene. Men det er ganske mye som skjer i verdiskaping, både innenfor næringsliv og reiseliv. Dette gjør at det er viktig å ha fokus på de indre forbindelseslinjene, sier Tengesdal.