– Vi snakker om å kjøre fra Kristiansand til Stavanger på 80 minutter, fra Stavanger til Haugesund på 35, og til Bergen på 90 minutter, sier Hallvard Ween, direktør i NHO Rogaland.
I dag presenterer NHO Rogaland hva som trengs av samferdselsutbygginger fra regjeringa si side, for at de som driver med næring i fylket skal bli fornøyde.
– Vi må redusere avstandsulempene i det som OECD karakteriserer som en av verdens mest verdiskapende regioner, sier Ween.
Dette bør gjøres
NHO Rogaland ber regjeringen om at følgende prosjekter enten skal være ferdige eller påbegynte innen 2030.
- Firefelts veg fra Kristiansand, gjennom hele Stavanger og Randaberg, under Rogfast og over Bokn, Tysvær og Sveio, til Bømlafjorden. Oppstart 2018–2021.
- Dobbeltspor Sandnes–Egersund. 2022–2028.
- Prosjektering av utbedring av Sørlandsbanen, fra Egersund til Moi. Oppstart: 2018–2021.
- Ny veg og nye tunneler på E134 Røldal–Haukeli. Oppstart 2018–2021.
Bilistene skal være med å betale for gildet, gjennom bompakkene på Jæren og gjennom en ny og utvidet bompakke på Haugalandet.
- LES OGSÅ: – E39 bremser utviklingen i næringslivet
– Vi tror ikke at vi kan bygge oss ut av tett trafikk. Vi må tilrettelegge for kollektivtrafikk sånn at folk foretrekker det som et alternativ, sier Ween.
– Vil føre til mer biltrafikk
Miljøpartiet Dei Grønne sin førstekandidat i Randaberg, Alexander Rügert-Raustein, er ikke overbevist.
– Dette kommer til å rasere enormt med matjord. Og så vil det bety at folk får muligheten til kjøre mye og mer og lettere – og da vil folk gjøre det. Resultatet er altså mer trafikk og mer utslipp, sier han
NHO hevder at toget skal prioriteres, ikke minst for å fjerne køene som vil hindre at trafikken går kjapt og greit på de nye beine vegene.
- LES OGSÅ: Kan bli byggestart av dobbeltspor i 2019
Rügert-Raustein er likevel i tvil.
– Dobbeltspor med strøm er fremtidsrettet og gjør det mulig for folk å effektivt komme seg fram og tilbake, men den individuelle trafikken basert på fossilt brensel, støtter vi overhodet ikke, for den er stikk i strid med målene i klimaforliket 2012 – som er en reduksjon i biltrafikken, sier Rügert-Raustein.
Fylkesordførerkandidat for KrF, Solveig Ege Tengesdal mener at NHO Rogaland glemmer næringslivet i distriktene når de bare fokuserer på å få utbedret hovedveiene.
– Det er et manglende fokus på de indre årene. Det for så vidt rett å ha fokus i forhold til de store linjene. Men det er ganske mye som skjer i verdiskaping, både innenfor næringsliv og reiseliv. Dette gjør at det er viktig å ha fokus på de indre forbindelseslinjene, sier Tengesdal.