Spådommene om trafikkaos ble gjort til skamme da det i dag var 30–35 prosent mindre biltrafikk på hovedveien gjennom Oslo, Ring 3. Samtidig melder Ruter om en kollektivtransport som rullet bedre enn noensinne.
Miljøpartiet De Grønne (MDG) mener denne dagen derfor demonstrerer oppskriften på suksess.
– Dette viser noe forskningen lenge har visst, men som norsk veipolitikk ikke vil høre på. Nemlig at fjerner du veier så forsvinner biler, og bygger du veier så skaper du mer trafikk, sier nasjonal talsmann for MDG, Rasmus Hansson, til NRK.
Storfornøyd
Også kollektivselskapet Ruter er storfornøyd med dagen. Mange av T-banene har vært fullere enn vanlig, men ikke mer enn passasjerer flest kan leve med. Dessuten har bussene kommet når de skal.
– Da ser man rett og slett effekten av færre biler. Det skaper bedre flyt på vegen, da kommer bussene våre i rute, og så får vi fordelt passasjeren på de ulike bussene, sier pressevakt Sofie Bruun.
Hun mener at bussen er et fantastisk fremkomstmiddel, fordi tjue leddbusser kan erstatte tre mil med bilkø.
I dag hadde Ruter forberedt seg på storinnrykk, uten at det var helt nødvendig.
Ikke overfylte tog
– Det betyr at vi har hatt busser stående utplassert på utvalgte steder, men vi har ikke hatt så stort behov for det som vi kanskje trodde. Mange busser ble stående der i stedet for å bli satt ut i trafikk, sier Bruun.
Også NSB melder om stor pågang men at det likevel var plass til alle.
– I rushtid så kjører vi vanligvis med fulle tog. Også i dag har vi kjørt med fulle, men ikke overfylte tog, sier pressevakt i NSB, Liv Eggebø.
MDG mener at hovedstaden nå må la seg inspirere til å satse mer på kollektivtrafikk, fotgjengere og syklister.
– Man må nok ha mer kollektivtransport etter hvert men selv dette gikk altså bra, så denne dagen har vært en braksuksess, sier Hansson.
- Les også:
– Forhastet
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen mener det er forhastet å hevde at denne dagen beviser at folk kan klare seg fint uten bil og færre veier.
– Det fins en vilje til å velge vekk fire timer med kø, for det var det mange bilister valgte vekk i dag, sier Solvik-Olsen.
Han mener at selv om mange kan klare å løse en unntakssituasjon, så er ikke det nødvendigvis mulig å gjøre i hverdagen.
Statens vegvesen frykter at lite trafikk i dag gjør at flere velger bil i morgen. MDG håper at folk i stedet viser at de har vilje til endring.
– Det viktigste er at man lærer av dette og bruker perioden uten Smedstad-tunnelen og andre tunneler til å få på plass alternativene permanent; kollektivt, gange og sykkel, slik at vi ikke om fire år spretter tilbake til samme overfylte trafikkaos som vi hadde før disse tunnelene ble stengt, sier Hansson.
.