– Folk kommer hver dag, hele året. I fjor vinter var det bare få dager det ikke var folk på Preikestolen, sier daglig leder Audun Rake i Stiftelsen Preikestolen.
Styret i Stiftelsen har derfor valgt å snu, og vil slutte å fraråde folk å
besøke Preikestolen om vinteren.
– Styret har sagt vi må slutte og advare, og heller si at folk kan komme. Vi skal forsøke å legge til rette så langt det er mulig ut fra vær og vind, slik at folk kan gå til Preikestolen hele året, sier Rake.
Men det trengs en del tiltak for å gjøre turen så sikker som mulig, selv når det er snø og is på veien ut til den ruvende turistattraksjonen.
– Vi må kanskje henge opp kjetting noen steder, lage et tråkk, eller spa en sti, og muligens legge om ruten noen steder. Dette arbeidet skal vi ta fatt på nå, sier Rake.
Går uansett vær
Norsk Folkehjelp i Strand og Forsand er en viktig bidragsyter for å opprettholde beredskapen i Preikestol-området. Frivillige mannskaper er jevnlig i området for å frakte ut turister som har vært uheldige og blitt skadd.
Espen Brekke i folkehjelpen vet det er mer krevende å hjelpe ut folk om vinteren, men er positiv til kuvendingen til Stiftelsen Preikestolen.
– Vi vet at turister går ut om vinteren. Dilemmaet er at folk reiser halve jorden rundt for å komme til Preikestolen, og da vil de gå uansett om det står skilt som advarer mot dette. En organisert vinterløsning, med guide og utstyr er bedre enn dagens løsning, sier Brekke.
- LES OGSÅ
- LES OGSÅ
Vil ikke ha turiststrøm
Brekke er likevel skeptisk til å gå bredt ut, slik at det kommer tusenvis av turister om vinteren.
– Vi ser ikke for oss at det skal inviteres på titusenvis, men at de som velger å gå vinterstid skal få et annet tilbud enn i dag er vi positivt til, sier Brekke.
Norsk Folkehjelp i Strand og Forsand har sett store endringer i tilstrømmingen av turister de siste årene, som presser fram et bedre opplegg for dem som kommer om vinteren.
– Tidligere møtte vi kanskje noen ryfylkinger i desember, men når vi går en tur rundt juletider nå møter vi folk fra kanskje så mange som seks nasjoner. Dette er en utvikling som er kommet uten noen markedsføring, så da får en ta vare på dem som kommer på en god måte, avslutter Brekke.