– Vi vet at elsparkesykkel er et særs utfordrende kjøretøy. Små hjul, og vanskelig å holde balansen. Så det å øve er absolutt noe vi anbefaler, sier Ingrid Lea Mæland.
Hun er regionleder for Trygg Trafikk i Rogaland. Nå mener organisasjonen det er på høy tid at unge får opplæring på elsparkesykkel.
– Det er viktig for oss at unge lærer å ferdes i trafikken, samme hva slags fartøy de ferdes på. Elsparkesykkel er blitt veldig populært, det må vi innse. Men helst ville vi hatt 16 års aldersgrense, sier Mæland.
I juni i år ble det innført nye regler for elsparkesykler. Slik er de nye reglene:
- 12 års aldersgrense
- Påbudt med hjelm for barn under 15 år
- 0,2 i promillegrense
- Omklassifisering til liten elektrisk motorvogn
– Naturlig med elsparkesykkel i faget
– Det er jo et enormt moro leketøy. Men det er farlig, særlig for unge som ikke har utviklet sansene like godt som voksne, sier Sigve Torjei Rostøl Hergot ved Ålgård skole.
Han er blant lærerne som får opplæring i sykkel ved Sandnes sykkel- og aktivitetsgård. Snart skal de lære barneskoleelever å være trygge i trafikken.
På sykkel.
Mæland viser til at skolene og kommunene har forsikring som dekker elever på skoleveien, og dermed et indirekte ansvar for barna.
Et av organisasjonens forslag er å ta elsparkesykkelen inn i valgfaget trafikk på ungdomsskolen. I valgfaget ligger trafikalt grunnkurs.
– Her øver man på ulike typer kjøretøy i trafikken, så elsparkesykkel vil være naturlig å ta inn i faget på skoler hvor elevene bruker dem, mener Mæland.
Rogaland er et av fylkene der flest ungdomsskoler tilbyr valgfag trafikk. Valgfaget ble innført i 2013.
Politiet: Må ha nødvendige ferdigheter
Alexander Naley og Tommy Stoltenberg fra Sør-Vest politidistrikt ser ofte mye uvettig kjøring på elsparkesykkel blant barn og unge.
– Det er 12-årsgrense, men ikke bare det. Man skal også ha nødvendige ferdigheter. Foreldrene har stort ansvar, sier Naley.
De foreslår at dette starter hjemme, men ser gjerne mer formalisert opplæring i tillegg.
– I skolesystemet hadde det selvfølgelig vært flott med opplæring. Om de har tid og anledning til det, sier Stoltenberg.
– Lite til overs for elsparkesykkel
Gunn-Rita Dahle Flesjå er prosjektleder for sykkelopplæring i Trygg Trafikk. Hun har tidligere vært i verdenstoppen i terrengsykling.
Flesjå synes det er nifst med elsparkesykkel, og skulle ønske det var 16-årsgrense på det som nå klassifiseres som en motorvogn.
– Jeg har svært lite til overs for elsparkesykkel. Det er en av de verste oppfinnelsene de siste 50 årene, mener Flesjå.
– De har kommet for å bli, så det er ønskelig med en struktur for at de kan ferdes uten kollisjon. I dag er det ikke en infrastruktur for at de får plass uten å gå på bekostning av gående, mener hun.
Flesjå ønsker at tohjulingen uten motor blir mer synlig i hverdagen for unge og foreldre.
– La sykkelen bli verdens kuleste ting! Man får mye bedre opplevelser ved å dra ut med mor og far på sykkel, sier Flesjå.