NYTT SYSTEM: Cathrine Fuglesang Framholt i Avinor sier det nye systemet skal bli bedre for passasjerene, fordi de kan velge selskap, bil og utstyr.
Foto: Ole-André Lagmandokk / NRKAvinor sendte nylig ut brev til alle drosjeløyveinnehavere i Hordaland og Rogaland, med beskjed om å signere på en avtale om nytt taxisystem dersom de vil fortsette å hente passasjerer på flyplassene Flesland og Sola.
Avinor tilbyr depotbygg med venterom, toalett, gratis WiFi og kaffeautomat. Der kan sjåførene vente på tur for å hente passasjerer utenfor flyplassutgangen, mens «taxiverter» innleid fra EuroPark tar seg av køsystemet.
– Vi gjør dette primært for passasjerene, men ser at det er mange fordeler for taxinæringen også, sier kommunikasjonsrådgiver Cathrine Fuglesang Framholt i Avinor på Flesland.
Bompengene kan øke
BER MEDLEMMENE SI NEI: Arve Halvorsen, nestleder i Norges Taxiforbund og styreleder i Bergen Taxi, som har sagt nei til avtalen.
Foto: Ole-André Lagmandokk / NRKMen taxinæringen er alt annet enn imponert. Norges Taxiforbund går nå ut og fraråder medlemmene sine å skrive under på avtalen, selv om det kan påføre dem økonomiske tap.
– Avtalen innebærer at Avinor kan gjøre akkurat hva de vil, både når det gjelder bompengesatsen og reguleringen generelt. Og det kan vi ikke tilråde, sier Arve Halvorsen, nestleder i Norges Taxiforbund.
Avinor varsler en takst på 10 kroner for å komme inn til henteområdet. Og summen kan øke neste år.
– Vi kan ikke si at det ikke skal øke, men prinsippet er at vi ikke skal tjene penger på dette, sier Framholt.
LES OGSÅ:
– TORPEDERER: – Med denne avgiften oppå alle andre avgifter, torpederer man hele næringen, sier Tommy Andersen, sjåfør i Bergen Taxi.
Foto: Ole-André Lagmandokk / NRK– Bukken til havresekken
På Flesland fjernes minst 90 prosent av de 120 taxiplassene utenfor flyplassen. I stedet skal de fleste drosjene parkere utenfor depotbygget en knapp kilometer unna, og tilkalles av EuroPark-vertene ved behov.
ENGASJEMENT: – Det er stort engasjement blant taxisjåførene rundt dette, både i Bergen, Trondheim, Stavanger, Kristiansand og til dels også Oslo, sier Robert Aasmul, daglig leder i Taxi 1.
Foto: Privat– Det er helt katastrofalt. Hvis Avinor hadde tilrettelagt godt, så hadde det vært greit for oss å betale litt. Men nå vil det ta flere minutter fra kundene bestiller, til vi kan tilby en bil. Da må de stå og vente, og det blir mindre attraktivt å ta taxi, sier Robert Aasmul, daglig leder i Taxi 1.
Han viser til at Avinor har som mål å tjene mer penger på parkering, og mener Avinor setter bukken til havresekken når EuroPark, som primært tjener penger på privatparkering, blir satt til å håndheve drosjenæringen.
LES OGSÅ:
DEPOTET: Her skal taxisjåførene parkere. Inne i depotbygget kan de vente på at de trengs på flyplassen, en knapp kilometer unna.
Foto: Taxi 1Kan bli utestengt
I utkastet til regler varsler Avinor og EuroPark at sjåfører som forstyrrer andre sjåfører i køen blir utestengt i to uker, mens «ubehagelig oppførsel» mot taxivertene gir to måneders utestengelse.
LITE Å GJØRE: EuroPark har ansatt fire taxiverter og to vaktledere, men så langt er det ingen taxisjåfører som har signert avtalen. Taxivertene driver nå informasjonsarbeid mot sjåførene.
Foto: Ole-André Lagmandokk / NRKNorges Taxiforbund mener ordningen vil skape uholdbare tilstander, og har i et brev bedt samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) gripe inn.
Taxiforbundet mener Avinor ikke har rett til å nekte sjåfører som ikke signerer avtalen tilgang til flyplassene, og at selskapet driver usaklig forskjellsbehandling og misbruker sin posisjon.
LES OGSÅ: