– Vi har tatt en del sjåfører som ikke har løyve, slik vi gjør med pirattaxier. Når vi ser at det er fremvekst av noe som ikke følger regelverket, er det vår plikt å gripe inn, sa visepolitimester i Oslo, Roger Andresen i Debatten i NRK.
Det er over ett år siden Uber rullet ut i Oslos gater for å kjøre folk rundt i byen. Det omstridte persontransportselskapet har skapt konflikt og taxistreik i flere land, også i Norge.
Skaper usikkerhet
Oslo kommune og taxibransjen har anmeldt selskapet for brudd på yrkestransportloven. Sakene er ikke ferdig behandlet av rettsvesenet, men politiet tar utgangspunkt i at tjenesten er ulovlig.
Før jul i 2015 fikk tre Uber-sjåfører bøter for pirattaxikjøring. På samme tid ble en sjåfør frikjent i Oslo tingrett.
– Dette skaper usikkerhet hos publikum, hos drosjenæringen, og hos de sjåførene som ønsker å gjøre dette skikkelig. Politikerne må bestemme seg for noe, og det må de gjøre fort, sa visepolitimesteren.
Vil bli regulert
Ubers ide er å være billigere og enklere enn de drosjeselskapene, men selskapet møter motstand hos Samferdselsdepartementet, Oslo kommune og Taxiforbundet.
Foto: KAI PFAFFENBACH / Reuters/NTB ScanpixUber har på ett år fått fotfeste i Oslo. Selskapet hevdet i november 2015 at godt over 10.000 personer har lastet ned appen og bestilt turer med den. De opplyste også at de har tilknyttet seg flere hundre sjåfører til den lovlige tjenesten Uber Black og den omstridte tjenesten UberPOP.
- LES:
Norges-sjef Carl Endresen sa den gang til NRK at de ønsker å bli regulert, men at det nye regelverket må tilpasses den moderne teknologien og mulighetene den gir.
I torsdagens Debatten her i NRK var deleøkonomi tema:
Animasjon og illustrasjon: Renate Rognan og Marius Lübbe Lyd: Syver Gustavo Svensrud Manus: Marius Revold Fortellerstemme: Christian Ingebrethsen
Utdatert regelverk
Atle Simonsen, formann i FpU
Foto: Braastad, Audun / NTB scanpixSU-leder Nicholas Wilkinson
Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpixI panelet under Debatten var ungdomspartiene FpU og SU også på plass. Partiene er enige om at regelverket må endres, men har litt ulik innfallsvinkel.
– Regelverket er laget før man hadde GPS, iPhone og folk visste hva apper var. Så vi må tilpasse regelverket, for eksempel bør kravet om plikt til å ha taksameter fjernes, sa formann i FpU, Atle Simonsen som innrømte at han bruker Uber.
– I dag har du FPU som ikke vil ha noen ting, og taxinæringen som vil ha alt regulert. Vi må ha riktige regler, for forbrukerne og de ansatte, sa leder Nicholas Wilkinson i SU.
Hverken Uber eller Samferdselsdepartementet stilte i Debatten i kveld.
UBER ALLES: Delingsøkonomien kommer, og Uber utfordrer tradisjonell taxinæring. Fremskrittspartiets ungdom heier på nykommeren, og får støtte av erkerivalene Sosialistisk ungdom.