På Åsen i Stavanger, ikke langt fra motorveien, pågår det bygging av ny sykkel- og fotgjengerbane ved siden av veien.
– Dette er altså en sykkelvei med fortau. Modellen er etter alle andre land som har hårete mål for å bli flinke til å få folk til å sykle, sier Stavanger-politiker Leif Arne Moi Nilsen (Frp).
Det kunne vært bygget en tre meter bred, kombinert fortau- og sykkelsti, men i stedet er sykkelbanen delt i to; én for syklistene og deretter et fysisk skille før fortauet kommer.
Kjartan Alexander Lunde (V) er medlem i samferdselsutvalget i Rogaland og sitter i kommunalstyret for byutvikling i Stavanger. Han mener det handler om at folk føler seg utrygge når de ferdes til fots, eller på sykkel.
– Det er det som har gjort at vi nå ønsker å ta grep. Det er for å skille sykkelveien fra bilveier og der fotgjengerne går, sier han.
– En tragisk ulykke
Dette kommer opp i kjølvannet av at en eldre mann døde, etter å ha blitt påkjørt av en syklist på den kombinerte gang- og sykkelstien på Tjensvoll i august.
– Det var en veldig tragisk ulykke, som viser at vi må få gjort noe for å skille ut disse sykkelveiene, sier Lunde.
Han mener tiltaket vil ha positiv virkning, blant annet for sikkerheten langs veiene.
– Det ser vi fra de europeiske byene som har lyktes med å nå gode mål på sykkelveier. De har tatt grep med farget asfalt og ved å skille sykkelveiene fra den vanlige biltrafikken og fra de gående.
– Flere vil ta sykkelen til jobb
Etter at Venstre i Stavanger fremmet forslaget tidligere i september, fikk de raskt støtte fra Moi Nilsen i Frp.
Han ser flere fordeler ved bedre tilrettelagt infrastruktur for syklistene.
– Folk får bedre helse av å sykle. Det er helse i hvert eneste tråkk. Det at folk sykler er flotte greier. Det er vinn-vinn det, sier han.
Han forklarer at det er kostbart å gjennomføre, men at penger fra det lokale parkeringsselskapet gjør at Stavanger kommune har råd, også i den videre utbyggingen i byen.
Moi Nilsen forklarer at det er politisk flertall for å gjøre dette og han tror også flere vil ta sykkelen til jobb, med et slikt opplegg overalt, der det bygges nytt.
– Alle store reguleringsplaner blir endelig godkjent i bystyret. Men ingen i bystyret kommer til å ta vekk en slik sykkelsti. Penger har vi, sier han.