Gir Sverdrup-kontrakt til koreansk verft

Fagbevegelsen jubler ikke akkurat over at Statoil gir en gigantkontrakt for bygging av to plattformdekk til Samsung Heavy Industries i Sør-Korea.

Johan Sverdrup

Den første fasen av Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen skal bygges ut med fire plattformer – knyttet sammen med gangbroer.

Foto: Statoil
Forbundsleder i Industri Energi Leif Sande

Forbundsleder i Industri Energi, Knut Rostad.

Foto: Karlsen, Anette / NTB scanpix

– At kontrakten går til utlandet er for så vidt ingen overraskelse, for sånt har jo skjedd før, men dette er ikke noe vi jubler for, sier Leif Sande, leder i Industri Energi.

For samtidig som titusener mister jobbene i norsk oljeindustri på grunn av for få oppdrag, gir Statoil en stor kontrakt til Samsung Heavy Industries i Sør-Korea. Kontrakten er verdt 7 milliarder kroner og gjelder bygging av dekkene til både prosess- og stigerørsplattformen, skriver Statoil i en pressemelding. Prosessplattformen skal sørge for stabilisering av oljen samt prosessering til rik gass.

Halvparten til utlandet

Det betyr at halvparten av de store plattformdekk-kontraktene går til utlandet.

– Vi hadde jo håpt at med den situasjonen vi har i Norge nå, så hadde flest mulig av Sverdrup-kontraktene gått til norsk verftsindustri, sier Sande.

Med Samsung-kontrakten er alle kontraktene for de fire plattformdekkene på Johan Sverdrup tildelt. Dekkene til boreplattformen og boligplattformen har allerede gått til henholdsvis Aibel og Kværner Stord.

Bygging av plattformdekkene er de største kontraktene i denne første fasen av utbyggingen av gigantfeltet.

Beregnet på Asia?

Knut Rostad

Knut Rostad, informasjonssjef i Statoil.

Foto: Ketil Kern

Analytiker Trond Augestad sier til Stavanger Aftenblad at denne kontrakten var ment å skulle gå til Asia. De norske verftene er rett og slett for dyre.

Informasjonssjef Knut Rostad i Statoil vil imidlertid ikke kommentere hvorvidt det var noen norske tilbydere til milliardkontrakten.

– Vi kommenterer ikke nasjonalitet eller enkeltaktører i anbudsprosesser, sier han til NRK.

– Helhetsvurdering

– Hvorfor kunne dere ikke gi kontrakten til et norsk verft, nå som folk her hjemme trenger arbeid?

– Her må vi se på helheten, og norske leverandører har allerede gjort seg svært gjeldende i kontrakttildelingene til Johan Sverdrup – og det gjør de fordi de er konkurransedyktige i et internasjonalt marked. Men i et internasjonalt marked er det flere aktører som slåss om prosjektene, og denne gangen gikk kontrakten til et sørkoreansk verdt som vi har hatt et godt samarbeid med tidligere, sier han.

Rostad påpeker at flere Sverdrup-kontrakter har gått til norske leverandørselskaper.

– Hvor viktig er pris i denne sammenhengen?

– Her blir det en helhetsvurdering, hvor kriteriene er vurdert ut ifra HMS, pris og teknisk kvalitet, sier Rostad.