– Vilkårene for å avslutte kontrakten vi har med COSL Offshore Management AS er etter vår mening oppfylt, og derfor velger vi å benytte oss av den kontraktfestede muligheten, sier Geir Tungesvik, direktør for Boring og brønn i Statoil.
Selskapet ønsker ikke å utdype hvorfor kontrakten avsluttes.
Én mann i 50-årene døde og to ble skadet da en stor bølge traff boreriggen COSL Innovator i Nordsjøen i romjulen.
Bølgene var uvanlig høye på Troll-feltet 30. desember i fjor, ifølge målestasjonen på Troll C. En av bølgene traff COSL Innovator og knuste 17 vinduer. Inventaret i minst seks lugarer ble knust.
En 53 år gammel Aker Solutions-ansatt som var på lugaren, mistet livet.
Kan få konsekvenser
Beslutningene kan få noen kortsiktige konsekvenser for planlagt boreaktivitet, men vil ifølge oljeselskapet ikke få konsekvenser for den langsiktige utvinningen på Troll-feltet.
– De planene lisensen har for utvinning av gass og væske fra oljesonen ligger fast, opplyser Statoil i en pressemelding.
I tillegg har Statoil bestemt å avslutte pågående boreoperasjon med søsterriggen COSL Promoter.
– Dette blir gjort når det er forsvarlig, og blir gjort for at COSL skal kunne gjennomføre nødvendige tiltak som må til for å oppfylle kontrakten, heter det i pressemeldingen.
Frykter mange mister jobben
Fagforbundet SAFE er opprørt over at Statoil kansellerer avtalen med ulykkesriggen.
– Vi er både skuffet, frustrert og ser svært alvorlig på denne situasjonen. For COSL kan dette bety en reversering av selskapet. I verste fall kan dette føre til at mange oljearbeidere mister jobben, sier HMS-ansvarlig og 2. nestleder i SAFE, Roy Erling Furre.
Statoil har hatt tradisjon for terminering av kontrakter med selskaper som har hatt ulykker, ifølge Furre. Kontrakter ble avslutta etter både en dødsulykke på Oseberg-feltet i 2009, der en stillasarbeider i STS mistet livet, og arbeidsulykka på boreriggen Byfjord Dolphin i 2002.
– Vi er svært kritisk til denne policyen. I verste fall fører dette til mindre åpenhet ved ulykker, og dette er svært undergravende for HMS-arbeidet, sier Furre.
Statoil tilbakeviser kritikken fra SAFE:
– Dette kjenner vi oss ikke igjen i. Det er ingen bevisst strategi fra vår side å terminere kontrakter etter ulykker, sier Ola Anders Skauby, mediekontakt i Statoil.