32 flygeledere på Sola har fått det mest avanserte utstyret i hele landet for å kontrollere store deler av flytrafikken. Nå venter de spent på avgjørelsen om Sola får status som kontrollsentral for hele Sør-Norge.
Avinorsjefen holder foreløpig kortene tett til brystet. På Sola-konferansen tirsdag, viste hun at kuttene i Avinor kommer Sola tilgode. Snart begynner arbeidet på nytt terminalbygg til 300 millioner kroner og snart faller avgjørelsen om Værnes, Røyken eller Sola blir kontrollstasjon for hele Sør-Norge.
- En uke før styremøtet går anbefalingen ut, og styremøtet er den 6. oktober. Vi har en innstilling klar, mer kan jeg ikke si i dag. Vi får se hva styret vedtar. De vurderingene vi gjør er i henhold til sikkerhet, økonomi, kundebehov og egen organisasjon, altså helse- og arbeidsmiljø. De konsekvensanalysene er omfattende, og på bakgrunn av det vil vi gi en anbefaling til styret, sier administrerende direktør i Avinor, Randi Flesland.
- I forbindelse med store øvelser eller søk der det er flere fly innvolvert, har vi flygeleder fra kontrollsentralen, som er tilstede på hovedredningsentralen. Det vil være vanskelig dersom han skal reie fra Røyken. Han må være på plass på timen dersom noe skjer, sier Geir Øye, leder av Norsk Flygeleder Forening Sola.