Hopp til innhold

Siden 2016 har to skip ligget ved havna – nå er naboene lei

To supplyskip i opplag har ligget ved Bru kai i flere år. Nå truer naboer med søksmål og krever handling fra Stavanger kommune for å få dem fjernet.

MS Sea Safety ved Bru kai.

MS Safety (på bildet) og MS Pilot har ligget ved kaien på Bru siden 2016.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

De har sett bedre dager, de to gamle skipene ved Bru kai i Stavanger kommune.

Selskapet som eide dem, er konkurs. Til og med kommunen som inngikk avtalen om å la dem ligge her, er historie. 2016 har blitt 2017. 2017, 2018, 2019, 2020 og nå 2021.

Høststormer har kommet og blåst over. De to skipene har ligget der. På samme sted. I år etter år.

De har nesten blitt en del av landskapet.

MS Sea Pilot

MS Sea Pilot (på bildet) og MS Sea Safety har sett bedre dager.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Det som er det verste, er slagene og støyen om vintrene som holder oss våkne om nettene. Det er ikke sånn vi skal ha det.

Tor Bernhard Harestad er en av flere naboer som nå er gått lei.

Lokalpolitikeren for Frp driver et fiskemottak og bor rett ved siden av. Han forteller om søvnløse netter og frykt for hva som kan skje hvis barn og ungdom klatrer om bord på båtene, som i deler av tiden har stått ulåst og uten vakthold.

– Hvis noen går ned i rommene der det ikke er surstoff, så er det den sikre død. Da må det være rådmann og ordfører og de i byen som står ansvarlige for dette her.

Tor Bernhard Harestad

Tor Bernhard Harestad ber Stavanger kommune ta grep.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Konkurser og skiftende eierskap

– De ligger jo der som noen miljøbomber. Det er et trist syn.

Frp-kollega Leif Arne Moi Nilsen er på kaia og trekker i noen tau som sikrer båtene.

Det var gamle Rennesøy kommune som i sin tid inngikk en avtale med selskapet Sea Supply AS om havneleie. Så gikk Sea Supply konkurs i 2016.

I 2017 overtok Tide Marine eierskapet og inngikk en ny avtale med Rennesøy kommune for båtene MS Sea Pilot og MS Sea Safety.

Tide Marine var en del av Chriship-gruppen, som også eide Chriship AS, som ble operatører.

En av eierne av selskapet hadde tidligere vært daglig leder og styremedlem i Sea Supply.

I 2018 fikk plutselig kommunen beskjed om at MS Sea Safety var solgt til Varanger Seafood. Senere i 2018 fikk kommunen vite at MS Sea Pilot var solgt til et selskap med adresse i Kapp Verde; Mindelo Marketing – Sociedade unipessoal LDA. Agent for dette selskapet i Norge var Lentus Shipping, et selskap på Bømlo.

I 2019 ble det inngått nye leieavtaler om havneleie.

Huset til Tor Bernhard Harestad

I det rød huset bor Tor Bernhard Harestad.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Men økonomien i de involverte selskapene har i flere år vært utfordrende.

Leie ble ikke betalt, og etterhvert forsvant vaktholdet og strømmen ble skrudd av.

Begge avtalene ble misligholdt, men båtene ble liggende.

22. august 2019 sendte Sjøfartsdirektoratet bekymringsmelding til Kystverket vedrørende tilstanden på skipene.

I mars i år ble det også åpnet konkurs i Lentus Shipping.

Etter kommunesammenslåingen i 2020 overtok Stavanger kommune ansvaret. Leif Arne Moi Nilsen tok opp saken noen måneder senere, og etterhvert har kommunen sørget for bedre sikring og tilsyn ved behov. Men Moi Nilsen mener kommunen må gjør mer for å få båtene vekk.

– Det er jo trist at oljebyen Stavanger ikke tar ansvaret når man opplever baksiden av medaljen for oljeeventyret. For det er jo det vi ser på. Dette er baksiden av medaljen, sier han.

Leif Arne Moi Nilsen

Frp-politiker Leif Arne Moi Nilsen mener Stavanger kommune også må stille opp når noe går galt i oljebransjen som har gitt Stavanger så mye.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Utfordrende

– Vi har forståelse for at nabolaget er lei av båtene som har ligget der i så lang tid. Men det er krevende å få fjernet båtene når vi ikke er sikre på om vi har tilstrekkelig rettslig grunnlag for det.

Det sier direktør for bymiljø og utbygging i Stavanger kommune, Leidulf Skjørestad.

Han forteller at kommunen har hatt en vanskelig jobb med å følge opp de to selskapene. Varanger Seafood inngikk etterhvert en ny avtale med kommunen, og betalte deler av det de skyldte. NRK tok kontakt med styreleder Gunnar Allan Jensen om saken.

– Vi holder på forhandle om salg av båten (MS Sea Safety). Den vil bli fjernet sent i sommer eller tidlig i høst, sier han.

– Har dere betalt det dere skylder for leie?

– Vi har en avtale med kommunen, er Jensens svar på dette spørsmålet.

Skjørestad er glad for å høre at båten kan bli borte innen relativt kort tid, men forteller at Varanger Seafood fortsatt skylder Stavanger kommune penger. Etter det Skjørestad har fått vite, så er kravet oversendt til inkasso.

Det får Jensen til å reagere.

– Det kommunedirektøren sier, får han stå for. Vi har signert et gjeldsbrev og har en plan for å betale det vi skylder. Vi kommer i mål med salgsavtale. Det er to ting som skal selges. Det er verdifulle konsesjoner på båten. Båten i seg selv har minst verdi.

– Hva tenker du om naboer som frykter at det skal skje noe hvis folk klatrer om bord i båten? Er båten låst?

– Har NRK tatt seg om bord i båten?

– Nei.

– Den er sikret og nedlåst. Den står i norsk farvann i opplag. Det ligger masse båter i Norge uten vakt. Utenlandske båter har krav om vakthold, sier Nilsen.

– Dersom Varnanger opplyser at dette er betalt i henhold til avtale i det siste, så er det jo veldig bra. Og dersom de får solgt båten, er dette enda bedre. Det eneste vi ønsker, er å få løst saken, sier Skjørestad.

NRK har også vært i kontakt med Lentus Shipping, som var agent for Mindelo Marketing. Kommunen har forholdt seg til Lentus i forbindelse med båten, men på spørsmål fra NRK svarer daglig leder Arvid Johan Scheen:

– Vi har ingenting å gjøre med de båtene i dag. Vårt oppdrag ble avsluttet i 2019. Vi har aldri eid båten, og dette var et rent konsulentoppdrag. Havneleien var ikke vårt ansvar.

Skjørestad forteller at kommunen har forholdt seg til bostyrer etter konkursen i Lentus Shipping og meldt inn krav i boet. Scheen mener dette kravet bør avvises.

NRK har kontaktet Mindelo Marketing via e-post. Foreløpig har vi ikke fått svar.

Leidulf Skjørestad

Direktør for bymiljø og utbygging i Stavanger kommune, Leidulf Skjørestad.

Foto: Erik Waage / NRK

Truer med søksmål

– Det er første gang Stavanger kommune har hatt en situasjon som dette. Det er selskapet som holder til i utlandet, som ikke responderer, og det er utrolig krevende å finne det rettslige grunnlaget for å få fjernet disse båtene, sier Skjørestad.

Han forklarer at kommunen vurderer mulighetene som havne- og farvannslovene gir. Skjørestad sier kommunen vil jobbe videre med saken og få båtene fjernet, men det kan fortsatt ta flere måneder. Kommunen skal imidlertid se til at båtene er låst og dette blir en del av tilsynsrutinen.

Naboene på Bru begynner å bli utålmodige. En av naboene er advokat Per Arne Hodne-Larsen, som mener kommunens manglende inngripen kan være et brudd på naboloven §2. Loven tar for seg ting som kan være skadelige, sjenerende eller føre på annen måte til ulemper for naboer. Hodne-Larsen bor selv et par hundre meter fra kaien og mener det er naboen i umiddelbar nærhet som kan vurdere søksmål.

– Jeg har selv barnebarn som kommer hit. Jeg lar dem aldri gå i nærheten av disse båtene alene. Aldri, sier han.

Per Arne Hodne-Larsen

Per Arne Hodne-Larsen bor noen steinkast fra båtene ved Bru kai.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Skjørestad fra kommunen sier de ikke har jobbet med denne delen av problemstillingen foreløpig.

En av naboene i umiddelbar nærhet, er Tor Bernhard Harestad. Han ber kommunen prioritere denne saken.

– De må få disse båtene vekk. Vi kan ikke ha det sånn. Ellers må jeg gå til søksmål. Det mener jeg.

Båten til Tor Bernhard Harestad

Båten til Tor Bernhard Harestad tar atskillig mindre plass enn de to supplyskipene som har ligget ved kai her i mange år. Han frykter også at hvis det blir lekkasjer fra båtene, så kan det gå utover forretningene hans.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK