En gang på 90-tallet satt Arnfinn Matre i kjelleren hjemme på Bømlo og programmerte spillet «UFO Hunter» på sin gamle 486-PC. Spillet viste seg å fenge andre enn bare ham selv.
– Ja, da jeg begynte på Universitetet i Stavanger (som den gang het Høgskolen i Stavanger), ble det ganske populært, sier Matre.
Spillet er inspirert av «Space Invaders» og dreier seg om å skyte ned ufoer med tanks.
– Altså et skytespill, men ikke med mye blod som i mange av dagens.
Inspirert i USA
Etter 90-tallet har spillet ligget i «dvale». Men en ferie- og studietur til Silicon Valley, sammen med Marcus Hølland Eikeland, ga Matre ny inspirasjon.
– Etter å ha snakket med folk der, tenkte jeg at søren heller, dette vil jeg relansere. Det var jo en suksess da, så hvorfor skal det ikke bli en suksess nå.
Dermed kontakta han John Mæland, en gammel kompis fra kjellerstue-tida.
– Han ringte meg og sa: Du, kjenner du en dyktig programmerer? Og da tok jeg hintet og heiv meg på prosjektet.
Matre, med bakgrunn som konsulent i oljebransjen, og Mæland kasta seg ut i det. Hølland Eikeland ble med for å hjelpe til med markedsføringen.
Siden mai har de holdt på for fullt, og har programmert 400 timer. Nå er spillet klart for nylansering – på alle tenkelige store og små plattformer.
Frir til nostalgifølelsen
De har ikke fått noen økonomisk støtte, men mye moralsk.
– Veldig mange synes det er skikkelig kult med et spill som har ligget på en diskett i 20-år, og nå blir relansert, sier de.
– Jeg tror det er en liten retrobølge på gang. En del TV-serier er kommet tilbake igjen, som «X-Files». Samtidig har vi et konkurransepreg over spillet, og folk liker jo å konkurrere mot hverandre, legger Matre til.
Gratis i starten
Foreløpig er «UFO Hunter» gratis, men hvis det slår an, skal de etter hvert bestemme seg for hvilken forretningsmodell som passer best.
– En viktig del av strategien er å utvikle spillet videre sammen med brukerne. 50 brukere har fått spillet underveis i utviklingen og har gitt oss masse verdifull tilbakemelding.
I bakhodet har de selvsagt han som fant på Wordfeud, og ble styrtrik på det, og Pokémon Go som nå er i vinden. Men de erkjenner at det er en prosess å nå ut til folk.
– Det er jo veldig mange spill som ikke lykkes, men hvis en ikke prøver, er i alle fall sjansen lik null. Vi har i alle fall økt betydelig ifra det, sier Mæland og Matre.