Hopp til innhold

Burson-Marsteller: – Vi har forholdt oss til oppdraget

Bybanekontoret på Nord-Jæren har den siste tiden fått hard kritikk for å ha engasjert PR-byrået Burson-Marsteller for fem millioner kroner. – Vi har utført det som er bestilt, sier direktør Morten Pettersen.

Pengebruk ved bybanekontoret

Burson-Marsteller, et av verdens største PR-byrå, har det siste året gjort totalt 700 oppdrag for bybanekontoret til en prislapp på fem millioner kroner. Flere politikere mener nå at det offentlige bybanekontoret gjennom disse oppdragene har drevet en kampanje – og kaller det et propagandakontor.

Foto: Bybanekontoret/NRK

– Rogaland fylkeskommune har levert inn bestillinger på de tjenester de har ønsket utført, sier administrerende direktør Morten Pettersen i Burson-Marsteller.

Morten Pettersen BM

Morten Pettersen.

Foto: Presse / BM

Bybanekontoret har fått kraftig kritikk for å ha brukt fem millioner offentlige kroner bare det siste året på tjenester levert av Burson-Marsteller.

Kritikken omfatter omfanget av tjenestene, men også hva pengene er brukt til.
Kritikken har ikke vært rettet mot PR-byrået, men mot bybanekontoret og den politiske kontrollen av pengebruken og de tjenestene som er bestilt i forhold til bybanens mandat.

Fått med seg kritikken

Det offentlige prosjektkontoret ble opprettet for å innhente informasjon om bybane på Nord-Jæren. Den siste tiden har NRK avslørt at kontoret har betalt for påvirkning av politikere, medieovervåkning og bistand til interne møter.

Flere politikere har tatt til orde for at bybanekontoret har drevet en kampanje og karakterisert det offentlige kontoret som et propagandakontor – ikke et kontor som var satt til å utrede en eventuell bybane.

Burson-Marsteller er et av verdens største PR-byrå. Et av oppdragene de har utført for bybanekontoret, er medieovervåking. Pettersen og hans medarbeidere har derfor fått med seg den kraftige kritikken av pengebruken bybanekontoret har stått for i forhold til de tjenestene PR-byrået har utført.

– Helt normal praksis

Morten Pettersen viser til at byrået vant et anbud om kjøp av kommunikasjonstjenester som ble utlyst på den offentlige innkjøpsportalen Doffin i fjor vår. Kontrakten ble inngått på 14. oktober i fjor, og arbeidet startet umiddelbart.

Aktivitetsrapportene viser at det til sammen er ført timer for totalt 700 oppdrag bare det siste året. Aktiviteten og bestillingene fra bybanekontoret har periodevis vært skyhøy, og langt større enn det man forutsatte.

Det har også bybanedirektør Georg K. Gundersen bekreftet.

– Burson-Marsteller har utført tjenestene etter hvert som de er bestilt, rapportert til vår kundekontakt og sendt regning med spesifiserte timelister. Dette er helt normal forretningspraksis, sier Pettersen.

Skal granskes

Han opplyser at oppgavene som er utført av Burson-Marsteller har bestått av helt ordinært kommunikasjonsfaglige arbeid som byrået gjør for en lang rekke kunder hver eneste dag.

– Rogaland fylkeskommune har ikke på noe tidspunkt hatt noen ting å utsette på tjenestene de har fått, eller kostnadene forbundet med disse, sier Pettersen.

Rogaland Revisjon vil nå granske flere forhold knyttet til bybanekontorets bruk av PR-byrå.

Må ha skriftlig fullmakt for å gi ut opplysninger

Spørsmålene som vil bli undersøkt går både på avtalen, hvem som har inngått avtalene, om de er rapportert til styringsgruppen, hvem som har spesifisert konsulentfirmaenes oppdrag, hva konsulentbistanden har bestått i og hvor store beløp som er brukt.

– Hvordan vil Burson-Marsteller forholde seg dersom Rogaland Revisjon tar kontakt med dere og ber om opplysninger knyttet til helt konkrete enkeltoppdrag?

– I utgangspunktet vil vi besvare disse spørsmålene. Men vi må ha en skriftlig fullmakt fra vår kunde Rogaland fylkeskommune. Samtidig må vi også få tilsendt mandatet slik at vi kan gjøre våre egne vurderinger av om vi har kunnskap som er relevant. Og vi må også følge norsk lov, sier Pettersen.

Flere nyheter fra Rogaland