Lyden lekker ut før forestillingen er i gang

Et kunstprosjekt i Stavanger Konserthus har først nå kommet i drift, hele to år etter at huset åpnet for publikum. Årsaken til den kraftige forsinkelsen er både tekniske og etiske problemer, ifølge konserthuset.

Stavanger symfoniorkester under øvelse
Foto: Anne Marthe Dyvi

Per-Harald Nilsson

Konserthusdirektør Per-Harald Nilsson.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

– De ansatte fryktet at dette kunne gå ut over personvernet, men nå er alle enige om at det går fint, sier konserthusdirektør Per-Harald Nilsson.

Verket «Lydlekkasje» går ut på at et lydopptak fra daglige forberedelser på scenen om formiddagen sendes ut via høytalere i parkeringsanlegget om kvelden, når publikum kommer for å gå på konsert.

– Dette er jo et kunstverk som formidler det indre livet i konserthuset. Vi tar opp tilfeldige samtaler, stemming av instrumenter, teknikere som driver med installasjoner på scenen osv., så det har tatt litt tid å bli enig med de tillitsvalgte og alle de involverte om hvordan dette skulle gjøres. Dessuten måtte jo alt det tekniske på plass, så det har tatt tid. Men nå er det på plass, og det er vi glad for, sier Nilsson.

Vidar Dale og Anne Marthe Dyvi

Produksjonssjef Vidar Dale og kunstner Anne Marthe Dyvi i parkeringshuset, der prøvelyden kan høres.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

– Lyden er som en uslepen diamant

Kunstneren bak prosjektet, Anne Marthe Dyvi, bor i Bergen, og nå har hun kommet til Stavanger for å se verket i drift for første gang. Opptaket skjer i i Fartein Valen-salen om formiddagen, der musikerne i Stavanger Symfoniorkester (SSO) stemmer instrumenter og småprater på scenen før prøven starter.

– Jeg er veldig fornøyd nå. Dette er akkurat den lyden jeg var på jakt etter. Denne «finne tonen og stemme-lyden» formidler alt arbeidet, samholdet og samarbeidet som ligger bak en ferdig forestilling. Vi kommer jo til dekket bord når vi er på konsert. Jeg vil formidle det kaotiske, urene og uferdige. Det er en uslepen diamant. Det er jo vakkert, sier Dyvi.

Rødlys varsler musikerne

Et rødt lampe lyser i et kontrollrom over øverste balkong bak i salen. Det forteller musikerne og andre at opptaket går.

– Scenemesteren starter opptaket hver dag klokka 9.45, og det stoppes kl. 9.55. Vi fanger opp de siste ti minuttene før dirigenten kommer, og selve prøven starter, forteller Vidar Dale, som er produksjonssjef i Stavanger Konserthus.

– Vi har funnet en form på det nå, og det er veldig kjekt. Det kan gjøres opptak i Zetlitz-salen også, men der varierer prøvetidene veldig, så derfor blir det nok oftest opptak her hvor orkesteret øver til faste tider, sier Dale.

Stavanger symoniorkester

En rød lampe (i øverste, høyre hjørne av bildet) viser musikerne at opptaket går.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

Godkjent av Datatilsynet

Kunstverket er også godkjent av Datatilsynet. I uttalelsen til konserthuset skriver tilsynet at det ikke vil være store personvernkonsekvenser forbundet med dette, så lenge ansatte får muligheten til å uttale seg hvis opptaket tilfeldigvis inneholder noe som ikke bør sendes ut.

Karin Venaas

Hovedtillitsvalgt for musikerne i SSO, Karin Venaas.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

Hovedtillitsvalgt for musikerne i SSO, Karin Venaas, sier symfoniorkesteret har gått noen runder, men at de nå er fornøyd med kunstverket.

– Alle er jo klar over opptaket på grunn av rødlyset. Dessuten kan vi stoppe opptaket og utsendelsen hvis det er noe vi mener ikke bør komme ut. Jeg tror de fleste synes det er uproblematisk, sier Venaas.

Heller ikke fiolinist Bjarte Mo føler seg overvåket av kunstverket.

– Når lyden kommer ut inne i garasjen er det jo ingen som kan høre at det er meg. Idéen om å sette folk i stemning før konsert er jo fin, sier Mo.

Opptaket spilles av i parkeringhuset om kvelden, via sju høytalere i taket. De første fem minuttene sendes mellom klokka 18.40 og 18.45, og de siste fem minuttene fra 19.10 til 19.15, og fra 19.40 til 19.45. Opptaket slettes så automatisk hver natt.

Må skru opp lyden

Den kvelden NRK og Dyvi er på plass i parkeringshuset er publikum på vei inn til teaterkonserten «Come Together». Presis klokka 1840 strømmer den første atonale lyden av instrumentstemming ut av høytalerne. Lyden overdøves til dels av motordur, men Torgeir Olsen la likevel merke til det.

– Jeg hører det, men jeg vet ikke hva det er.

– Det er symfoniorkesteret som stemmer instrumentene sine.

– Javel. Nå kjenner jeg det igjen. Så stilig da.

Asgeir Aarøen synes også det var en morsom kuriositet.

– Jeg var litt trøtt og våknet av musikken. En morsom lydkulisse.

Kunstneren selv er også fornøyd.

– Ja, det er jeg. Men vi må skru opp volumet. Det er vanskelig med akustikk og bildur. Jeg får snakke med konserthuset om det, sier Anne Marthe Dyvi, som aldri har kjempet så hardt for et kunstverk.

– Kunsten var jo også en del av selve byggeprosjektet, og det var mange parter å forholde seg til. Så har du problemene med rettigheter, åndsverk og personvern. Men nå er vi endelig i mål, sier en glad kunstner.

Parkeringshuset til Stavanger konserthus

Øvingslyden høres i parkeringshuset til Stavanger konserthus før forestilling.

Foto: Anne Marthe Dyvi