- Forholdet mellom Vegvesenet og Stavanger kommune er så betent at dette var helt nødvendig, sier nestleder i byutvikling i Stavanger, Tone Brandtzæg.
En eller to tuneller?
Den delen av Ryfastprosjektet som går mellom Stavanger og bydelen Hundvåg, har utviklet seg til en vanskelig sak mellom Stavanger og planleggeren Statens Vegvesen.
Tidlig i vår sa Statens Vegvesen at det var nok med en tunell, fordi flere ville bruke bybrua. For en måned siden har Vegvesenet kommet til at bare halvparten så mange vil bruke brua. Det betyr at det må bygges to tuneller. Nå har Vegkontoret engasjert Runar Henanger i selskapet Urban Plan i Oslo for å få fart og orden på prosjektet.
Selskapet Urban Plan i Oslo
- Vi har jobbet mye med mange aktører og komplekse problemstillinger. Det å stupe ned i interessekonfliktene og søke gode løsninger i disse, har vært en arbeidsform som tidligere har gitt gode resultater, sier Henanger.
Henanger har jobbet med gateplanleggingsprosjekt i tilknytning til sentralbanestasjonen både i Gøteborg og Oslo. Han har også laget rapporter om gatestrukturen i Oslo sentrum, for å nevne noen.
Kjenner distriktet
I tillegg kjenner han distriktet vårt godt. Nå skal han få ferdig en skikkelig oversikt over kostnader og gjennomføring av Ryfastprosjektet, og det må gjøres innen januar.
- Jeg tror vi er på god vei. Det er en del utfordringer å ta tak i, blant annet på Hundvåg, men det er jeg sikker på vi skal få til, sier Runar Henanger fra Urban Plan