Nå er kvinnene på sykkeltoppen

Stavanger kommune tror de vet hvorfor.

Syklist i Stavanger

Flere kvinner enn menn sykler i Stavanger. Flere blir helårssyklister, og flere planlegger å la bilen stå. Men fremdeles er det slik at mange som ikke sykler, har åtte kilometer eller mindre til jobb.

Foto: Gunnar Morsund / NRK

I dag ble ferske tall fra sykkelsatsingen i Stavanger kommune presentert. De viser jevnt over en positiv utvikling. Siden 2013 har kommunen hatt tre undersøkelser om sykkelbruk, og på disse årene har andelen helårssyklister økt med fem prosent.

Nicolas Taban

Nicolas Taban.

Foto: Gunnar Morsund / NRK

Tirsdag morgen er det vinterkjølig og klart ute i Stavanger. Det stopper ikke Nicolas Taban fra å sykle til jobb.

– Ja, det er kaldt, men jeg sykler nesten hver dag. Motivasjonen er først og fremst å holde seg i form, sier han.

Erlend Revheim

Erlend Revheim.

Foto: Gunnar Morsund / NRK

Erlend Revheim sykler til jobb cirka tre ganger i uken. Frostrøyken står ut av munnen når han stopper sykkelen for å snakke med NRK.

– Men glatt føre og vind er verre enn kulde, slår han fast.

Undersøkelsen fra Stavanger kommune viser også at det nå er flere kvinner enn menn som sykler i Stavanger-området. Tidligere har menn vært i klart flertall.

– Vi tror flere kvinner sykler fordi vi har fått bedre og tryggere sykkeltraseer. Dette vet vi at kvinner er opptatt av, sier Roar Børresen, leder for sykkelsatsingen i Stavanger kommune.

36 prosent av kvinnene sykler ofte, mens det samme gjelder for 31 prosent av mennene.

Kunne syklet til jobb på en halvtime

Selv om sykkelsatsingen kan vise til gode tall, innrømmer sykkelgeneral Børresen at de fremdeles har en lang vei å gå når det gjelder å omvende bilister til syklister.

– Det tar mye tid og er krevende å få folk ut av bilen og over på sykkelen. Vi har vært rimelig flinke til å snakke til syklistene, men vi må snakke mer til dem som sitter i bilkøen, sier han.

Parkert sykkel

800 personer har svart på spørsmål om sykling i Stavanger. Jevnt over viser undersøkelsen en positiv utvikling i det som tradisjonelt har vært en bilelskende region.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

Cirka halvparten av dem som ikke sykler, har åtte kilometer eller mindre mellom hjem og jobb. Åtte kilometer på sykkel tar tretti minutter, hvis man holder en rolig snittfart.

– Det betyr at potensialet er kjempestort for å konvertere flere til å bli syklister, sier Børresen.

Han tror bilistene og syklistene har vanskeligheter med å forstå hverandres valg.

Roar Børresen

Roar Børresen.

Foto: Gunnar Morsund / NRK

– Når folk først har kommet seg ut av bilen og over på sykkelen, så sykler de mer og mer. Da forstår de ikke lenger at folk vil sitte i bilkø. Samtidig virker det som bilistene ikke skjønner hvorfor noen heller vil sykle.

Venter økning med bomringen

Christian Fossli

Christian Fossli.

Foto: Gunnar Morsund / NRK

Neste år dukker 38 nye bomstasjoner opp på Nord-Jæren. 17 prosent av dem som aldri sykler, sier de vil sykle når bomringen kommer.

Det overrasker ikke Christian Fossli, som sykler til og fra jobb nesten hver dag.

– Jeg tror det vil komme en liten økning i antall syklister neste år. Det er allerede dyrt å kjøre bil, og det hjelper ikke med bompenger i tillegg, sier han.

800 personer har deltatt i undersøkelsen.