Normal

Bomma på saltinga – spinnglatt på sykkelveiene

Flere syklister seilte av gårde på isete veier i Stavanger i morgentimene. Kommunen innrømmer at de bomma på saltinga da minusgradene kom.

Glatte veier fører til vanskelige kjøreforhold for både biler og sykler.

SE VIDEO: Her går det galt for syklisten på isete underlag.

Sykkelstiene var ikke saltet i tråd rutinene mandag morgen. Dette førte til at flere syklister tok beina fatt, og enkelte som prøvde seg på to hjul fikk et ublidt møte med asfalten.

– Værprognosen ble vurdert feil, og dette førte til at arbeidet med salting kom for seint i gang, sier direktør Leidulf Skjørestad.

Det har vært en prioritet for Stavanger kommune å holde sykkelstiene isfrie, men i morges svikta rutinene og det lå is over sentrale sykkeltraseer i kommunen. Skjørestad garanterer at glattisen i dag var et unntakstilfelle.

Leidulf Skjørestad

Leidulf Skjørestad er direktør i Stavanger kommune.

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

– I dag var vi ikke gode nok, men lover å se på alle interne rutiner på nytt, sier han.

Travlere enn normalt på legevakten

På legevakten i Stavanger begynte det tidlig i morges å komme inn skadde personer som hadde falt på isen.

I løpet av formiddagen hadde legevakten behandla elleve personer som hadde falt på de islagte veiene.

– Dette gjelder i hovedsak håndleddsskader, arm- og fallskader, sier legevaktsjef, Hilde Frafjord.

– Noen personer får også behandling hos fastlegen sin, og det er også noen som ikke oppsøker lege ved fall som dette, legger hun til.

Stavanger legevakt

Det ble travlere enn normalt ved Stavanger legevakt denne mandagsmorgenen. 11 personer fikk i formiddag behandling etter fall på islagte veier.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

Har vært gode på vinterberedskap

Kommunen forklarer at de i mange år har fått mye ros for sin vinterberedskap, særlig i arbeidet med sykkelveiene.

– Vi er svært opptatt av å skape trygge og gode forhold for alle som ferdes i trafikken i Stavanger. Dette feltet har vi vært svært gode på tidligere, og vi er opptatt av at den gode standarden vi har hatt videreføres, sier han.

I løpet av de siste årene er det flere rogalendinger som har parkert bilen til fordel for sykkelen. En egen storstilt sykkelstamvei mellom Stavanger og Sandnes er under planlegging, for å legge bedre til rette for syklister i området.

I den nasjonale sykkelstrategien til Vegvesenet er det uttalte målet at sykkeltrafikken skal utgjøre åtte prosent av alle reiser innen 2023. I forrige reisevaneundersøkelse, som ble utført i 2013/2014, var andelen imidlertid bare 4,5 prosent på landsbasis,

Laster Twitter-innhold

Dette er prioriteringene

Det er satt opp klare prioriteringer for hvilke områder som skal strøs og brøytes i Stavanger. Følgende områder skal tas uansett tid på døgnet:

  • Kommunale gater hvor det går kollektivtrafikk
  • De viktigste gang- og sykkelveiene, hovedsakelig hovedsykkelrutene og de som går langs fylkesveiene.
  • De viktigste bratte bakkene.
  • Gågater, trapper og torg i sentrum
  • Gangveiene gjennom Kannikparken og Byparken.

På dagtid i ukene prøve kommunen å ha kontroll på følgende områder:

  • Samleveiene i boligstrøk.
  • Øvrige gang- og sykkelveier.
  • Øvrige trapper
  • Fortau langs offentlige eiendommer.

Nederst på prioriteringslista er følgende:

  • Øvrige boliggater
  • Henvendelser om glatte veier og fortau meldt inn av innbyggere.