NRK Meny
Normal

Skal stramme enda mer inn

Sjøfartsdirektoratet skal bli strengere overfor ferjerederiene i årene fremover. Det kom frem under et møte mellom direktoratet og rederiet Tide Sjø i formiddag.

Skadar på Fjordrott

For å unngå slike uhell som hurtigbåten Fjordrott fikk etter at Tau-ferja kræsjet inn hurtigbåten, skal Sjøfartsdirektoratet bli strengere med rederiene.

Foto: Eirin Larsen / NRK

I dag var rederiet Tide Sjø kalt inn på teppet til Sjøfartsdirektoratet i Haugesund. Grunnen er flere ferjeulykker i rederiet den siste tiden.

Lars Alvestad

Lars Alvestad i Sjøfartsdirektoratet hadde i dag møte med Tide Sjø.

Foto: Arne Gunnar Olsen / NRK

Derfor varsler også Sjøfartsdirektoratet hyppigere kontroller av ferjene. Ingen ferjeselskap skal kunne føle seg trygge.

– Vi vil øke antall tilsyn, og vi vil utpeke fokusområder som vi skal se på for å få ned ulykkene. Vi vil ha hyppigere tilsyn, uanmeldte og planlagte tilsyn, sier Lars Alvestad som er avdelingsdirektør i Sjøfartsdirektoratet.

– Vi vil se på de ulike hendelsene, og ta med oss det rederiene kan lære av ulykkene for å unngå lignende hendelser i fremtiden.

Ikke bare Tide Sjø

Senest tirsdag denne uken kolliderte Tauferjen med en hurtigbåt som lå til kai i Stavanger. Antall ferjeulykker er mangedoblet de siste årene og Sjøfartsdirektoratet krever at trenden snus.

– Det er det som bekymrer oss. Og det gjelder ikke bare Tide Sjø, men generelt alle rederiene i Norge. Jeg mener vi har en trygg ferjetrafikk i Norge, men ulykkene er der, og det bekymrer oss, forteller avdelingsdirektøren.

Tide Sjø, som i dag var kalt inn på teppet etter hendelsen med Tau-ferja på tirsdag, mener sikkerhetsrutinene til selskapet er tilstrekkelige.

Arvid Økland

Sikkerhetsdirektør Arvid Økland i Tide Sjø, ønsker flere tilsyn velkommen.

Foto: Arne Gunnar Olsen / NRK

– Men det vi jobber hardest med, er etterlevelsen av rutinene, sier Arvid Økland som er sikkerhetsdirektør i Tide Sjø.

– Vi vil jo ikke ha ulykker eller uønskede hendelser i vårt selskap. Derfor snakker vi med de som er om bord, og går nøyere inn i vårt system for å se om det er andre ting vi kan gjøre for å bli bedre, forteller Økland.

Mindre forutsigbare

Det er bare et halvt år siden sist Sjøfartsdirektoratet varslet hyppigere kontroller. Nå skal direktoratet fokusere på ulike områder fra år til år for å bli mindre forutsigbare.

– Ja, vi vil bli bli strengere. Nå skal vi være veldig fokusert med det formålet å få ned antall ulykker, sier Alvestad.

Tide Sjø er bare glad for at Sjøfartsdirektoratet strammer enda mer inn.

– Sjøfartsdirektoratet er velkommen om bord på våre fartøy når som helst. Vi skal være beredte og ta i mot dem, sier Økland

De er også for uanmeldte tilsyn, som nå Sjøfartsdirektoratet varsler flere av.

– Ja, hvorfor ikke? Det vil skjerpe mannskapene om bord, mener han.