– Vi har et barn som har spist kake og lurer på om hun har en allergisk reaksjon.
Den robotiske stemmen simulerer en telefonoppringning til Sandnes legevakt.
Torill Skibeli Joa er faglig utviklingsansvarlig for sykepleierne på legevakten. Hun sitter i andre enden av den kunstige telefonsamtalen.
– Dette er en simulering av et tilfelle vi fort kunne hatt her på jobb.
Som første legevakt i landet har Sandnes tatt i bruk kunstig intelligens for å trene sykepleierne på å snakke i telefonen.
- KI-verktøyene blir stadig bedre og kraftigere. Nytt verktøy sjokkerer: – Nå er det i ferd med å tilte helt.
Legevakten på Sandnes får opp mot 80.000 oppringninger i året.
Det står sjelden om liv og død, men desto viktigere er det å skille ut de kritiske henvendelsene.
– Vi har alt fra dem som ringer med et hjerteinfarkt, til dem som ringer for å spørre om åpningstidene på apoteket, sier Joa.
Trenes av kunstig intelligens
Samtaletreningssimulatoren fra Sklls AS skal gjøre operatørene bedre til å håndtere de kritiske samtalene som møter dem i arbeidet.
Løsningen er utviklet i Stavanger i samarbeid med Rakos, Helse Stavanger og eksperter i Tyskland og USA.
I tillegg til Sandnes legevakt, brukes løsningen av AMK Stavanger, og skal tas i bruk av andre AMK-sentraler i Norge.
Håkon Hapnes Strand er teknologidirektør i Sklls, som har vært med på utviklingen av verktøyet.
Han trekker frem viktigheten av å kunne trene innenfor trygge rammer.
– Det som er bra med dette, er at du kan trene når som helst, i en trygg, virtuell setting. Her kan man prøve og feile.
- Da Kevin (12) døde, tok familien valget om å gjøre ham til organdonor. Det skulle redde livet til seks personer.
Redd for å gjøre feil
I 2023 ble landets legevaktkontorer oppringt over 3 millioner ganger.
AMK-sentralene mottok nærmere 800.000 oppringninger samme år.
I en ny rapport (ekstern lenke) fra Ukom ble det rettet kritikk mot legevakten i Norge, blant annet for å ikke alltid fange opp alvorlighetsgraden når pasienter ringer.
Sykepleier på Sandnes legevakt, Ragnhild Klungtveit, innrømmer at hun kan være redd for å gjøre feil i jobben.
– Det kan jeg være. Det å gjøre sånne type vurderinger over telefonen er straks mye vanskeligere. Får jeg tak i det som virkelig gjelder her nå?
Det nye verktøyet skal altså bidra til å gjøre de ansatte flinkere til å skille de alvorlige telefonoppringningene fra alle bagatellene.
Trener på både norsk og engelsk
Flere av telefonsamtalene som mottas, foregår på engelsk.
Derfor kan det, ifølge sykepleier Klungtveit, være lurt å trene både på engelske og norske samtaler.
– Å vite hva ting heter på engelsk, på det medisinske fagspråket, kan være lurt å øve seg på.
Og kanskje må KI-verktøyet friske opp norskkunnskapene sine også.
– Take her down to legevakten.
– I'm sorry, we are not near Lake Washington. We are in Sandnes.
- Problemene har stått i kø for det nye sykehuset i Stavanger, som er Norges største byggeprosjekt på land. Les om saken her.