Hopp til innhold

Legevakt tar i bruk KI – skal bli flinkere til å snakke i telefonen

Telefonen ringte over 3 millioner ganger på norske legevakter i fjor. Nå blir kunstig intelligens tatt i bruk for å skille alvor fra bagateller.

Torill Skibeli Joa tar imot telefonoppringninger på Sandnes legevakt.

Et KI-verktøy skal gjøre sykepleierne på Sandnes legevakt bedre til å håndtere telefonsamtaler.

Foto: Erik Waage / NRK

Vi har et barn som har spist kake og lurer på om hun har en allergisk reaksjon.

Den robotiske stemmen simulerer en telefonoppringning til Sandnes legevakt.

Torill Skibeli Joa er faglig utviklingsansvarlig for sykepleierne på legevakten. Hun sitter i andre enden av den kunstige telefonsamtalen.

– Dette er en simulering av et tilfelle vi fort kunne hatt her på jobb.

Som første legevakt i landet har Sandnes tatt i bruk kunstig intelligens for å trene sykepleierne på å snakke i telefonen.

Torill Skibeli Joa, fagutviklingssykepleier, Sandnes legevakt

Torill Skibeli Joa er faglig utviklingsansvarlig for sykepleierne på Sandnes legevakt.

Foto: Erik Waage / NRK

Legevakten på Sandnes får opp mot 80.000 oppringninger i året.

Det står sjelden om liv og død, men desto viktigere er det å skille ut de kritiske henvendelsene.

– Vi har alt fra dem som ringer med et hjerteinfarkt, til dem som ringer for å spørre om åpningstidene på apoteket, sier Joa.

Les også Vi vil ha pliktår, men ikke de unge: – Ikke bra med tvang

Øvelse med luftvernbataljonen på Tjeldbergodden i Aure

Trenes av kunstig intelligens

Samtaletreningssimulatoren fra Sklls AS skal gjøre operatørene bedre til å håndtere de kritiske samtalene som møter dem i arbeidet.

Løsningen er utviklet i Stavanger i samarbeid med Rakos, Helse Stavanger og eksperter i Tyskland og USA.

I tillegg til Sandnes legevakt, brukes løsningen av AMK Stavanger, og skal tas i bruk av andre AMK-sentraler i Norge.

Håkon Hapnes Strand er teknologidirektør i Sklls, som har vært med på utviklingen av verktøyet.

Han trekker frem viktigheten av å kunne trene innenfor trygge rammer.

Det som er bra med dette, er at du kan trene når som helst, i en trygg, virtuell setting. Her kan man prøve og feile.

Håkon Hapnes Strand er teknologidirektør i Sklls AS.

Håkon Hapnes Strand har vært med på å utvikle verktøyet.

Foto: Erik Waage / NRK

Redd for å gjøre feil

I 2023 ble landets legevaktkontorer oppringt over 3 millioner ganger.

AMK-sentralene mottok nærmere 800.000 oppringninger samme år.

I en ny rapport (ekstern lenke) fra Ukom ble det rettet kritikk mot legevakten i Norge, blant annet for å ikke alltid fange opp alvorlighetsgraden når pasienter ringer.

Sykepleier på Sandnes legevakt, Ragnhild Klungtveit, innrømmer at hun kan være redd for å gjøre feil i jobben.

– Det kan jeg være. Det å gjøre sånne type vurderinger over telefonen er straks mye vanskeligere. Får jeg tak i det som virkelig gjelder her nå?

Det nye verktøyet skal altså bidra til å gjøre de ansatte flinkere til å skille de alvorlige telefonoppringningene fra alle bagatellene.

Les også Kenneth sin e-sigarett tok fyr – fikk andregrads forbrenning

Lår forbrent collage

Trener på både norsk og engelsk

Flere av telefonsamtalene som mottas, foregår på engelsk.

Derfor kan det, ifølge sykepleier Klungtveit, være lurt å trene både på engelske og norske samtaler.

– Å vite hva ting heter på engelsk, på det medisinske fagspråket, kan være lurt å øve seg på.

Og kanskje må KI-verktøyet friske opp norskkunnskapene sine også.

– Take her down to legevakten.

I'm sorry, we are not near Lake Washington. We are in Sandnes.

  • Problemene har stått i kø for det nye sykehuset i Stavanger, som er Norges største byggeprosjekt på land. Les om saken her.