Lørdag holdt artisten Britt-Synnøve Johansen to konserter for 20 personer i en sal som normalt tar 800 sittende publikummere i Stavanger konserthus.
– Det var veldig spesielt å oppleve. 20 mennesker sto og klappet oss inn igjen til ekstranummer. De var så snille og entusiastiske, sier Johansen.
I tråd med nasjonale regler var det opprinnelig lagt ut 200 billetter til hver av de to konsertene. Men kommunen innførte strengere lokale forskrifter etter nyttår, på grunn av smittetrykket.
Dermed slapp bare de 20 første som kjøpte billett inn, selv om det er fastmonterte seter.
For Johansen var det ikke aktuelt å avlyse.
– Det er noe med å holde hodet og stemmen i gang. Man blir fort litt feig og begynner å tvile på seg selv hvis man går for lenge uten å jobbe. Og folk er hungrige opplevelser.
Nå er artisten likevel i ferd med å miste tålmodigheten.
– Jeg forstår at det er behov for tiltak, men det er urettferdig at f.eks. kjøpesentrene er åpne, mens kulturlivet er så godt som nedstengt.
Konserthuset tar risikoen
Artisten er takknemlig for at konserthuset tar risikoen. Konsertene i disse dager er - enn så lenge- et gedigent tapsprosjekt for byens storstue.
– Det mest utfordrende er at stimuleringsordningen ennå ikke har kommet. Vi tar sjansen og betaler artistenes honorar. Jeg stoler på det kulturministeren har sagt. At pengene kommer, sier Per Harald Nilsson, administrerende direktør i konserthuset.
Kulturminister Abid Raja (V) opplyste 19. januar at en ny stimuleringsordning på 1,1 milliarder kroner skal gjelde første halvår. Ordningen, som skal stimulere til aktivitet i kulturlivet, har vært på høring, og er fortsatt til vurdering.
– Støtten fra staten er vår eneste mulighet til å holde folk i arbeid og sikre inntekter. En varslet kompensasjonsordning for avlyste arrangementer lar også vente på seg.
- Les også:
Teaterpremierer for ti personer
Rogaland Teater vurderte å bare slippe inn anmeldere til sine premierer denne uka, men valgte til slutt å slippe inn så mange som forskriftene tillater.
Urpremierene på «Lenis plassar» på Intimscenen, og «Landet kaos» i Kjellerteateret kan bare vises for ti personer, siden salene ikke har fastmonterte stoler.
– Hvis myndighetene vil at vi skal stenge dørene, så må de si det. Vi har hatt prøver i lang tid, og må uansett spille for å holde forestillingen varm, sier teatersjef Glenn André Kaada.
Ungdomsteaterets premiere er utsatt på ubestemt tid, fordi de er for mange ungdommer på scenen. Også «Maria Stuart» på Hovedscenen, som skulle hatt premiere onsdag, er nå utsatt, men av andre årsaker enn covid-19.
Og selv om Rogaland Teater er til for hele fylket, er bare de som bor i Stavanger kommune velkomne nå. Kulturministeren vil ikke ha mobilitet.
– Vi informerer publikum om det, men vi har ingen myndighet til å sanksjonere eller kontrollere hvor folk bor, sier Kaada.
Regelen om å ikke krysse kommunegrenser gir dessuten noen merkelige utslag.
Ulogiske grenseregler
Etter at Stavanger ble slått sammen med Ryfylkekommunene Finnøy og Rennesøy, strekker kommunen seg over et stort geografisk område.
Dermed kan f.eks. de som bor på Finnøy kjøre i 40 minutter, gjennom tre undersjøiske tunneler, for å gå på teater og konserter i byen. Men folk som bor i nabokommunen Randaberg, knappe 20 minutter fra Stavanger sentrum, må holde seg borte.
– Gjennom hele krisen har det vært vanvittig vanskelig å manøvrere. Det er ingen logikk. Det er ikke konsekvent, men vi gjør så godt vi kan, sier Kaada.
I en melding til sine faste abonnenter skriver teateret at ordningen har skapt litt hodebry.
«Det er en smule utfordrende å navigere i det norske smittevernlandskapet mellom ulike tolkninger av regjeringens «kan», «bør» og «må».»
Så langt gjelder Stavangers smittevernforskrift til 8. februar, men det kan bli endringer denne uka, sier ordfører Kari Nessa Nordtun (Ap.)
– Jeg forstår frustrasjonen. Størrelsen på arrangement er en av tingene som vi ser på fortløpende.