Hopp til innhold

Nå er dette landet verdens største på bileksport

Kina passerte i 2023 Japan og er nå verdens største eksport av biler. Men i Norge har fortsatt ikke salget av kinesiske biler tatt av.

Øystein Øien

Øystein Øien har akkurat leaset seg en kinesisk bil. Han er strålende fornøyd.

Foto: Bjørn Olav Skjæveland / NRK

– Jeg er veldig fornøyd. Jeg valgte denne fordi jeg syns den er kul. Men den er vulgær. Jeg hadde ikke kjøpt den uansett. Denne er leaset, sier Øystein Øyen som de neste tre årene skal kjøre rundt i en elektrisk Hongqi.

Den er en av 4,91 millioner biler som ble eksportert fra Kina i fjor, ifølge tall fra China Assosciation of Automobile.

Det tallet gjør at Kina nå har passert Japan som det landet i verden som eksporterer flest biler.

Biler fra BYD

Elektriske biler fra BYD på fabrikken i Shenzhen i Kina.

Foto: Fang Yongbin / NRK

Kina har lenge vært små på eksport av biler, men etter at markedet for elbiler i verden for alvor begynte å åpne seg opp, har salget eksplodert.

– Jeg er ikke fornøyd med bilen. Det er første og siste gang jeg har en kinesisk bil, sier Stig Rune Hølland, som har en Polestar som firmabil.

Han trekker blant annet frem rekkevidden som blir halvert på vinterhalvåret og at det ofte er problemer med ladingen på bilen.

– Det er et stort problem med tanke på det norske klimaet, sier han.

BYD tok tronen fra Tesla

I fjerde kvartal overgikk også det kinesiske bilmerket BYD, Tesla som verdens største produsent av elektriske biler.

526.000 biler opplyser selskapet selv å ha solgt på verdensbasis i fjerde kvartal 2023. Tesla på sin side solgte 494.000 biler.

Men akkurat dette merker vi ikke særlig til i Norge. Ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikk (OFV) ble det bare solgt 1383 BYD-biler her til lands i 2022.

På topp 20-lista av solgte biler i 2023, finner vi tre kinesiske biler. MG er det mest solgte merket fra Kina, med sine 3317 solgte biler. Polestar solgte 1832 biler.

Kunne du tenke deg en kinesisk bil?⛩️

Felles for alle disse tre merkene, er at de merket en kraftig nedgang i salget sett opp mot 2022. Det ble blant annet solgt 61 prosent færre Polestar i fjor enn i 2022.

Bilbransjen slet i fjor

Salgskonsulent i RSA Bil i Stavanger, Daniel Helgevold, som blant annet selger merket BYD, innrømmer at det er en del skepsis rundt kinesiske biler.

– Men vi har hatt gode leasingkampanjer, som har vært med på å eliminere uroen, sier han.

Daniel Helgevold, RSA Bil

Daniel Helgevold, salgskonsulent i RSA bil i Stavanger.

Foto: Bjørn Olav Skjæveland / NRK

Han forklarer de lave salgstallene i fjor med at hele bilbransjen slet.

Han er imidlertid sikker på at flere kinesiske biler vil toppe listene av de mest solgte bilmerkene om ti år.

– BYD kommer til å stå løpet godt, og andre merker også. Jeg tror andre merker må passe seg litt og få «rauå i gir», sier han.

Mange liker kinesiske biler

Odd Erik Bekkeheien, salgsleder for merket MG i Kverneland bil i Stavanger, sier mange har en positiv opplevelse av en kinesisk bil.

– Det er medium forventninger, da er det gøy at så mange er positive etter at de har prøvd bilen, sier Bekkeheien.

Odd Erik Bekkeheien. Salgsleder MG, Kverneland bil

Odd Erik Bekkeheien, salgsleder for bilmerket MG i Kverneland bil.

Foto: Bjørn Olav Skjæveland / NRK

Han tror bilene kommer til å ha en stor utvikling de neste fem årene.

– Det er en billig bil, og mange unger velger den. Det liker vi. Jeg tror den har en lys fremtid, sier Bekkeheien.

Mange bilmerker er «egentlig» kinesiske

Ifølge generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu, var 14,4 prosent solgte nybiler i fjor kinesiske.

Christina Bu

Christina Bu er generalsekretær i Norsk elbilforening.

Foto: Norsk elbilforening

Blant annet er Volvo og Polestar eid av det kinesiske selskapet Geely. I tillegg blir flere andre kjente bilmerker i Norge produsert i Kina. Blant annet flere Tesla-modeller.

– Det er også mange Teslaer som har blitt produsert i Kina, forteller Bu.

Norsk elbilforening mener at vi bør jobbe for å flytte produksjonen til Europa.

– Det er også EU sitt mål, men Europa henger etter og må ta tydelige grep for å lykkes framover, sier hun.

Hun peker blant annet på at det bør komme mer batteriproduksjon til Europa.

I dag har vi ikke tilgang til alle delene som trengs. Derfor har Kina så mye av produksjonen, forklarer hun.

– Ingen grunn til å være skeptisk

Ifølge Bu bør man heller ikke være mer skeptiske til kinesiske biler enn biler som er produsert i et annet land.

– Teknologisk sett er dette gode biler, så det er ingen grunn til å være mer skeptisk, men man bør generelt sett forsikre seg om at de tilbyr god oppfølgning og service, forteller Bu.