– Når det gjelder ting her i trekket som man trenger snøscooterlappen til, får jeg ikke være med på det, sier Guri Vassbø.
Hun er en av rundt ti ansatte ved Stavtjørn Alpin som gjerne vil gjennomføre obligatorisk kjøreopplæring på snøskuter.
Men selv om de er omringet av hvite bakker og vidder på Stavtjørn i Bjerkreim, må de på langtur for å få opplæringen.
Her, i Bjerkreim kommune i Rogaland, jobber Guri Vassbø.
Selv om det er bakker og vidder hjemme, er korteste vei til å ta snøscooterlappen i Evje ...
... i et annet fylke ...
... 186 kilometer, eller nesten tre timer å kjøre, fra Stavtjørn.
Det var Dalane Tidende som først omtalte saken.
– Jeg føler meg urettferdig behandla. De som er heldige og bor i nærheten av områder som er godkjent, er jo dette veldig lett for. For oss er det tidkrevende og dyrt.
- Av 700 kjøreskoler i Norge er det kun 80 som tilbyr opplæring til snøskuter.
Guri Vassbøs arbeidshverdag foregår for det meste inne på kjøkkenet. Men hun skulle gjerne kjørt skuter, som kollega Joakim Vassbø.
Foto: Elise Pedersen / NRKVille legge til rette for opplæring i eget skitrekk
I Norge er det langt mellom områdene som er godkjente for kjøreopplæring på snøskuter (se kart lenger ned i artikkelen). Og ingen av dem ligger i Rogaland.
Det ville daglig leder og grunneier Steinar Bjordal ved Stavtjørn Alpin gjøre noe med.
– Derfor søkte vi inn et område i skitrekket, sammen med Olavs Trafikkskole, som vi kan bruke til å drive opplæring på snøskuter for våre ansatte, sier han og legger til:
– I tillegg kan vi nytte oss av Røde Kors fra hele fylket som vil ha opplæring. Politiet trenger også beredskapshjelp i vinterføre, og da hadde det passet godt med opplæring her.
Steinar Bjordal ved Stavtjørn Alpin.
Foto: Elise Pedersen / NRKHan mener dagens ordning er frustrerende og tidkrevende.
De framtidige snøskuterkjørerne må selv laste skuter på tilhenger, reise til Evje i Agder fylke, Voss i Vestland fylke eller lenger nord og bruke to hele dager på opplæring.
- I Bjerkreim trenger de ansatte med snøskuterlappen til å jobbe ved skitrekk i skibakkene, men noen vil ikke ha oppkjørte bakker i det hele tatt.
– Jeg har heller ikke hengerlappen, og må få noen til å kjøre meg dit jeg skal med snøskuteren, forteller Guri Vassbø.
Guri Vassbø ved Stavtjørn Alpin har ikke skuterlappen og vet heller ikke når hun kan ta den.
Foto: Elise Pedersen / NRKJoakim Vassbø tok sertifikat i 2019 i Brokke i Setesdal i Aust-Agder.
Fire timer fra hjemmet i Bjerkreim.
– Det er jo tungvint. Hadde man hatt det i området vårt, hadde det vært mye enklere og billigere. Nå er det lang reisevei, man må leie skuter eller ta med sin egen og sove på hotell.
Joakim Vassbø håper hans kollegaer slipper like lang reisevei for å få sertifikatet i boks.
Foto: Elise PedersenHan sier mange kvier seg for å begi seg ut på den lange reisen.
– Hadde vi hatt opplæring i Rogaland, hadde det vært mer interesse for at folk kjører lovlig. Hvis skigåere i heiene er skadet, må vi jo hente dem.
Kartet viser områdene i Norge som er godkjente for opplæring på snøskuter.
Hadde avtalt med trafikkskole i Rogaland
Politikerne i Bjerkreim har gjort et enstemmig vedtak om å anbefale skuteropplæring på et område som Steinar Tore Bjordal og Olavs Trafikkskole hadde pekt ut som egnet til formålet.
– Vi tenker Stavtjørn egner seg for snøskuteropplæring. Både for beredskap i alpinanlegget, men også for hyttefolket som bruker heiene på ski. Derfor er det viktig for Bjerkreim at vi får dette til, sier ordfører i Bjerkreim kommune, Tone Vaule (Ap).
Ordfører i Bjerkreim kommune, Tone Vaule (Ap).
Foto: Kaj Hjertenes / NRKMen da saken ble sendt til Statsforvalteren i Rogaland, stanset den.
Saksbehandleren konkluderte med å ikke fastsette et område for obligatorisk opplæring i bruk av snøskuter.
Alle som nå ønsker å ha førerkort for snøskuter, må gjennomføre obligatorisk opplæring og bestå en teoretisk førerprøve.
Foto: Elise Pedersen / NRKCathrine Stabel Eltervåg er assisterende miljøvernsjef hos Statsforvalteren i Rogaland. Hun forteller at Statsforvalteren ikke nødvendigvis stikker kjepper i beltene for snøskuteropplæring i Rogaland.
– Fastsettelse av et permanent område for snøskuteropplæring krever en annen prosess enn det Bjerkreim nå har satt i gang. Men vi ser ikke vekk fra muligheten for en midlertidig forskrift og er i dialog med kommunen om det, i påvente av en mulig permanent ordning.
Assisterende miljøvernsjef hos Statsforvalteren i Rogaland, Cathrine Stabel Eltervåg.
Foto: Elise Pedersen / NRKHun peker på at en eventuell permanent løsning krever en regional vurdering av behovet, at det er restriktivt å fastsette permanente øvingsområder, og at det er lagt opp til samarbeid på tvers av fylker.
– Vi skjønner at kommunen og Stavtjørn Alpin ønsker å få dette til i løpet av denne sesongen. Er det rom og mulighet for å gi en midlertidig løsning, vil vi jobbe så raskt vi kan, og vil ikke være en propp i prosessen.
Enn så lenge må Guri Vassbø se på snøskuterkjørerne i alpinanlegget på Stavtjørn. Men Statsforvalteren utelukker ikke mulighetene for opplæring på hennes arbeidsplass i framtiden.
Foto: Elise Pedersen / NRK- Han tror det ville blitt mindre ulovlig snøskuterkjøring i Norge dersom det hadde vært egne friområder for skuter. Les mer om det her.