Hopp til innhold

Guri (20) lengter etter et spesielt sertifikat – må reise 20 mil for å ta det

Guri Vassbø jobber på alpinsenter i Rogaland og skulle gjerne ha lært seg å kjøre snøskuter. Da må hun reise i minst tre timer, ha med egen skuter og overnatte på hotell.

Guri Vassbø ser på Joakim på snøscooteren

Aller helst skulle Guri Vassbø fått opplæring i heiene på arbeidsplassen. Enn så lenge er nærmeste sted tre timer unna.

Foto: Elise Pedersen / NRK

– Når det gjelder ting her i trekket som man trenger snøscooterlappen til, får jeg ikke være med på det, sier Guri Vassbø.

Hun er en av rundt ti ansatte ved Stavtjørn Alpin som gjerne vil gjennomføre obligatorisk kjøreopplæring på snøskuter.

Men selv om de er omringet av hvite bakker og vidder på Stavtjørn i Bjerkreim, må de på langtur for å få opplæringen.

Her, i Bjerkreim kommune i Rogaland, jobber Guri Vassbø.

Selv om det er bakker og vidder hjemme, er korteste vei til å ta snøscooterlappen i Evje ...

... i et annet fylke ...

... 186 kilometer, eller nesten tre timer å kjøre, fra Stavtjørn.

Det var Dalane Tidende som først omtalte saken.

– Jeg føler meg urettferdig behandla. De som er heldige og bor i nærheten av områder som er godkjent, er jo dette veldig lett for. For oss er det tidkrevende og dyrt.

Guri Vassbø må stå på sidelinja mens Joakim K. Vassbø kjører snøscooter.

Guri Vassbøs arbeidshverdag foregår for det meste inne på kjøkkenet. Men hun skulle gjerne kjørt skuter, som kollega Joakim Vassbø.

Foto: Elise Pedersen / NRK

Ville legge til rette for opplæring i eget skitrekk

I Norge er det langt mellom områdene som er godkjente for kjøreopplæring på snøskuter (se kart lenger ned i artikkelen). Og ingen av dem ligger i Rogaland.

Det ville daglig leder og grunneier Steinar Bjordal ved Stavtjørn Alpin gjøre noe med.

– Derfor søkte vi inn et område i skitrekket, sammen med Olavs Trafikkskole, som vi kan bruke til å drive opplæring på snøskuter for våre ansatte, sier han og legger til:

– I tillegg kan vi nytte oss av Røde Kors fra hele fylket som vil ha opplæring. Politiet trenger også beredskapshjelp i vinterføre, og da hadde det passet godt med opplæring her.

Steinar Bjordal ved Stavtjørn Alpin

Steinar Bjordal ved Stavtjørn Alpin.

Foto: Elise Pedersen / NRK

Han mener dagens ordning er frustrerende og tidkrevende.

De framtidige snøskuterkjørerne må selv laste skuter på tilhenger, reise til Evje i Agder fylke, Voss i Vestland fylke eller lenger nord og bruke to hele dager på opplæring.

– Jeg har heller ikke hengerlappen, og må få noen til å kjøre meg dit jeg skal med snøskuteren, forteller Guri Vassbø.

Guri Vassbø foran Stavtjørn Alpinsenter

Guri Vassbø ved Stavtjørn Alpin har ikke skuterlappen og vet heller ikke når hun kan ta den.

Foto: Elise Pedersen / NRK

Joakim Vassbø tok sertifikat i 2019 i Brokke i Setesdal i Aust-Agder.

Fire timer fra hjemmet i Bjerkreim.

– Det er jo tungvint. Hadde man hatt det i området vårt, hadde det vært mye enklere og billigere. Nå er det lang reisevei, man må leie skuter eller ta med sin egen og sove på hotell.

Joakim K. Vassbø på snøscooteren

Joakim Vassbø håper hans kollegaer slipper like lang reisevei for å få sertifikatet i boks.

Foto: Elise Pedersen

Han sier mange kvier seg for å begi seg ut på den lange reisen.

– Hadde vi hatt opplæring i Rogaland, hadde det vært mer interesse for at folk kjører lovlig. Hvis skigåere i heiene er skadet, må vi jo hente dem.

Kartet viser områdene i Norge som er godkjente for opplæring på snøskuter.

Hadde avtalt med trafikkskole i Rogaland

Politikerne i Bjerkreim har gjort et enstemmig vedtak om å anbefale skuteropplæring på et område som Steinar Tore Bjordal og Olavs Trafikkskole hadde pekt ut som egnet til formålet.

– Vi tenker Stavtjørn egner seg for snøskuteropplæring. Både for beredskap i alpinanlegget, men også for hyttefolket som bruker heiene på ski. Derfor er det viktig for Bjerkreim at vi får dette til, sier ordfører i Bjerkreim kommune, Tone Vaule (Ap).

Tone Vaule (Ap) ble ordfører i Bjerkreim kommune etter valget i 2023.

Ordfører i Bjerkreim kommune, Tone Vaule (Ap).

Foto: Kaj Hjertenes / NRK

Men da saken ble sendt til Statsforvalteren i Rogaland, stanset den.

Saksbehandleren konkluderte med å ikke fastsette et område for obligatorisk opplæring i bruk av snøskuter.

Joakim K. Vassbø på snøscooter

Alle som nå ønsker å ha førerkort for snøskuter, må gjennomføre obligatorisk opplæring og bestå en teoretisk førerprøve.

Foto: Elise Pedersen / NRK

Cathrine Stabel Eltervåg er assisterende miljøvernsjef hos Statsforvalteren i Rogaland. Hun forteller at Statsforvalteren ikke nødvendigvis stikker kjepper i beltene for snøskuteropplæring i Rogaland.

– Fastsettelse av et permanent område for snøskuteropplæring krever en annen prosess enn det Bjerkreim nå har satt i gang. Men vi ser ikke vekk fra muligheten for en midlertidig forskrift og er i dialog med kommunen om det, i påvente av en mulig permanent ordning.

Assisterende miljøvernsjef hos Statsforvalteren i Rogaland, Cathrine Stabel Eltervåg.

Assisterende miljøvernsjef hos Statsforvalteren i Rogaland, Cathrine Stabel Eltervåg.

Foto: Elise Pedersen / NRK

Hun peker på at en eventuell permanent løsning krever en regional vurdering av behovet, at det er restriktivt å fastsette permanente øvingsområder, og at det er lagt opp til samarbeid på tvers av fylker.

– Vi skjønner at kommunen og Stavtjørn Alpin ønsker å få dette til i løpet av denne sesongen. Er det rom og mulighet for å gi en midlertidig løsning, vil vi jobbe så raskt vi kan, og vil ikke være en propp i prosessen.

Guri Vassbø ser mot bakken

Enn så lenge må Guri Vassbø se på snøskuterkjørerne i alpinanlegget på Stavtjørn. Men Statsforvalteren utelukker ikke mulighetene for opplæring på hennes arbeidsplass i framtiden.

Foto: Elise Pedersen / NRK

Flere nyheter fra Rogaland

Flere personer i Sokndal har de siste dagene observert en ulv i kommunen. Therese Mydland fanget ulven på et overvåkningskamera rett utenfor inngangsdøra, mens Kjell Ivar Nesvåg fanget ulven på et viltkamera.

Her vandrer ulven rett utenfor døra til Therese Mydland

GBtmelcmf7w

Equinor reklamerer med at dei skal kutte fem gongar utsleppa til Noreg