Hopp til innhold

Equinor skaffer seg 15 nye helikoptre: – Disse er trygge

Gjennom avtaler med helikopterprodusentene Bell og Leonardo, sikrer Equinor 15 nye helikoptre til passasjertrafikk på norsk sokkel. Luftfartstilsynet sier de ikke har noen motforestillinger.

Bell 525

Ti av modellen Bell 525 er blant helikoptrene Equinor har skaffet seg.

Foto: Bell

Equinor har etter en lengre prosess kvalifisert nye helikoptertyper til persontransport på norsk sokkel, skriver de i en pressemelding (ekstern lenke).

Med disse kontraktene skal Equinor motta ti nye helikoptre av typen Bell 525 og fem av typen AW189.

Helikoptertypene kommer i tillegg til dagens Sikorsky S-92. Det var denne helikoptermodellen som styrtet utenfor Sotra onsdag kveld.

– Å gå fra en til tre helikoptermodeller på norsk sokkel vil gi større fleksibilitet og regularitet, sier Kjetil Hove, konserndirektør for norsk sokkel i Equinor i pressemeldingen.

– Dette er at arbeid som startet etter Turøy-ulykken, og som har pågått med stor intensitet de siste årene. Vi er veldig glade for at vi nå kan komme med meldingen om denne anskaffelsen.

Det sier Ørjan Kvelvane, direktør for driftsstøtte i Equinor, til NRK.

Bell 525

Fem av disse helikoptrene (AW189) skal Equinor ta i bruk.

Foto: Leonardo

Kommer i 2025

De første to helikoptrene blir levert fra Leonardo i første kvartal 2025.

I 2026 skal Leonardo levere tre, og Bell fire helikoptre. De øvrige seks helikoptrene fra Bell skal leveres i perioden 2027–2030.

– Det er positivt at Equinor gjør avtaler om 15 nye helikoptre med to nye leverandører, men det kommer litt seint, sier leder i Safe, Raymond Midtgård.

Han tror ikke at det er ulykken som er årsaken til at de har inngått avtalene.

– Jeg vet Equinor var i USA i forrige uke, og de har jobbet med å skaffe seg nye helikoptertyper en stund.

Troll A-plattformen fredag gjennom et vindu

Troll A-plattformen gjennom et helikoptervindu.

Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

– Har tatt tid

– Det er åtte år siden Turøy-ulykken. Siden har det bare vært én helikoptertype i drift. Hvorfor har det tatt så lang tid å få på plass et alternativ?

– Dette er en prosess som startet ut fra Turøy-ulykken, for å gjøre oss mer robuste og skape mer fleksibilitet. Dette har tatt tid, sier Kvelvane i Equinor.

Ørjan Kvelvane er direktør for driftsstøtte i Equinor.

Ørjan Kvelvane er direktør for driftsstøtte i Equinor.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Vi har jobbet tett med foreninger og verneaksen for å gjøre grundige og gode vurderinger. I tillegg er det tekniske forhold på disse helikoptertypene, som gjør at de må være klare for å bli brukt på norsk sokkel.

– Positivt

Midtgård mener det er positivt at det blir flere helikoptertyper på norsk sokkel. I dag er det bare Sikorsky S-92 som brukes.

Super Puma er også godkjent, men den brukes ikke lenger etter Turøy-ulykken.

– Det som er bra når du har flere typer, er at når det blir feil eller mistanke om feil på en type helikoptre, så er det fortsatt to andre typer som kan brukes, sier han.

I alt er det 46 helikoptre som flyr på norsk sokkel. Equinor har 24 av disse.

Les også Havarikommisjonen framme på ulykkesstedet: Kan få opp helikopteret allerede i natt

offshoreskipet Haugesund

– Gode og trygge helikoptre

Så lenge helikoptertypen er sertifisert og godkjent for bruk til de operasjoner de utfører, så har vi ikke noen motforestillinger mot det.

Håvard Vikheim Kommunikasjonsdirektør i Luftfartstilsynet

Videre sier Vikheim at bransjen og selskapene selv må vurdere de helikoptertypene som skal brukes, og at Luftfartstilsynet forutsetter at de oppfyller alle krav.

John Kristoffersen er leder i flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund. Han bekrefter at de nye helikoptrene er anerkjent som gode og trygge for bruk på norsk sokkel.

Han sier det er positivt at nye helikoptertyper kommer inn.

– Det gjør transporten ut til norsk sokkel mindre sårbar hvis man skulle få en situasjon der det kommer et flyforbud eller en annen restriksjon på en av de tre typer, sier han.

John Kristoffersen, Norsk Flygerforbund

Leder for flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund, John Kristoffersen. Han mener de nye helikoptrene av typen Bell 525 og AW189, er trygge.

Foto: Simen Follesø Røiseland / Norsk Flygerforbund

Men Luftfartstilsynet sier likevel at innføring av nye helikoptertyper er gjenstand for en omfattende prosess.

– Modellen Bell 525 skal bli sertifisert i løpet av 2024, av amerikanske luftfartsmyndigheter. Deretter skal dette valideres av det europeiske flysikkerhetsbyrået, sier Viheim.

Etter dette kan den altså benyttes i Norge. Leonardomodellen AW189 kan allerede brukes, ifølge Luftfartstilsynet.

AW189

AW189 i lufta. Denne er godkjent for bruk i Norge.

Foto: Shutterstock editorial

– Ingenting med ulykken å gjøre

Gisle Ledel Johannessen er pressetalsperson i Equinor. Han sier nyheten om de nye helikoptrene ikke har noe med ulykken å gjøre.

– For de som synes det er rart at vi offentliggjør dette i dag, så er dette av markedshensyn, sier Johannessen.

Han sier dette er første gang Equinor har gjennomført en direkte anskaffelse av egne helikoptre.

Vi har planer for å opprettholde et høyt aktivitetsnivå på norsk sokkel i lang tid framover. Sikker og effektiv transport er viktig for å lykkes med disse planene, sier Johannessen.

Gisle Ledel Johannessen i Equinor

Pressetalsperson i Equinor, Gisle Ledel Johannessen. Han sier kontraktsverdien på de nye helikoptrene er konfidensiell informasjon mellom partene.

Foto: Arne Reidar Mortensen

Han sier Equinor ikke skal operere helikoptrene selv.

– Avhengig av sikker og god helikoptertransport

– Alle foreningene i Equinor inkludert vernetjenesten har vært godt involvert i prosessen og er positive til at selskapet har tatt dette initiativet, sier Hove.

Kjetil Hove, Equinor

Kjetil Hove er konserndirektør for norsk sokkel i Equinor.

Foto: Arne Reidar Mortensen

Fagforeningene og vernetjenesten i fellesskap mener disse helikoptrene har kvaliteten og egenskapene som ønskes på sokkelen.

– Vi er avhengig av sikker og god helikoptertransport for å opprettholde et høyt aktivitetsnivå på norsk sokkel i lang tid fremover, sier Ørjan Kvelvane, direktør i Utvikling og produksjon Norge.

De nye modellene har ifølge Kvelvane teknologiske forbedringer når det gjelder pilotstøttesystemer, passasjerkomfort og støyreduksjon

Tidslinje: Helikopterstyrten vest for Sotra

Slik gjekk det med helikopteret som styrta vest for Sotra i Vestland. Dei nyaste oppdateringane er nedst i tidslinja. Fleire av tidspunkta er henta frå Hovudredningssentralen (HRS).

Sier det er lurt med mer enn én type

Senest i går pekte avdelingsdirektør for luftfart i Statens havarikommisjon, Kåre Halvorsen, på svakheter ved at en i Norge bare har en helikoptertype som blir brukt til å frakte passasjerer.

– Det er klart at det er en sårbar situasjon. Viss det skal vise seg at det er en teknisk feil ved helikopteret som har medført ulykken så kan det få større konsekvenser for regulariteten offshore.

Kåre Halvorsen i Statens havarikommisjon

Kåre Halvorsen er leder i Havarikommisjonen.

Foto: Ksenia Novikova / NRK

Informasjon om kontraktene offentliggjøres i dag av markedshensyn ifølge Equinor. Avtalene var ferdig forhandlet før ulykken 28. februar.