Hopp til innhold

Tre alvorlige hendelser med samme helikopter på fire år: – De er trygge

Helikoptertypen er regna som den tryggeste i Nordsjøen. Likevel har det skjedd flere alvorlige hendelser de siste årene. – De er trygge, mener fagfolk.

Truleg helikopter Sotra

Dette er helikopteret som styrtet utenfor Sotra onsdag kveld.

Foto: JetPhotos

Én kvinne i 60-årene har omkommet etter at et helikopter av typen Sikorsky S-92 styrtet i sjøen utenfor Sotra onsdag kveld.

Alle seks om bord ble heist opp og fraktet til Haukeland universitetssjukehus.

Tidslinje: Helikopterstyrten vest for Sotra

Slik gjekk det med helikopteret som styrta vest for Sotra i Vestland. Dei nyaste oppdateringane er nedst i tidslinja. Fleire av tidspunkta er henta frå Hovudredningssentralen (HRS).

Skal fly med samme helikopter i dag

Oljearbeideren Espen Bjørge står torsdag fast på heliporten ved Stavanger Lufthavn. Equinor har stanset all helikoptertrafikk inntil videre.

Han skal etter planen fly med et Sikorsky S-92 til en oljeplattform.

– Familien min og jeg er bekymra. Men jeg regner med disse operatørene gjør så godt de kan.

Espen Bjørge

Dette er andre gang Espen Bjørge skal fly med en helikoptermodell som nylig har styrtet. I forbindelse med ulykken på Turøy, der 13 personer omkom – fløy han tre dager etterpå med samme helikoptertype.

Foto: Tom Edvindsen / NRK

Opprinnelig avgang var klokka 11.15, men det har blitt utsatt til 18.00. Bjørge innrømmer at han ikke har sovet godt i natt.

Du føler deg jo ikke trygg når du skal sitte i et helikopter av samme type som styrtet dagen før, sier han.

– Trygt helikopter

– Dette er trygge helikoptre. Jeg er ikke kjent med at alvorlige hendelser er vanlig for denne typen, sier John Kristoffersen i Norsk Flygerforbund.

Han er leder i flysikkerhetskommisjonen og minner om at Sikorsky-helikoptrene brukes mer enn andre helikoptre.

John Kristoffersen, Norsk Flygerforbund

John Kristoffersen er leder i flysikkerhetskommisjonen i Norsk Flygerforbund.

Foto: Simen Follesø Røiseland / Norsk Flygerforbund

Sikorsky S-92 er i praksis enerådende i helikoptertrafikken for offshore i Norge.

– Vi ser ingen trend med den ulykken som var i går, sier Kristoffersen.

Leder i Pilotforbundet, Jens Salt, påpeker at flåten med S-92 passerte over 2 millioner flytimer i juli 2022.

– Det blir vanskelig å gå gjennom alle problemer og hendelser, men på generell basis har S-92 en svært bra sikkerhetsstatestikk.

Snakker om ulykken på messe i USA

Verdens største helikoptermesse «Hai Heli-expo» (ekstern lenke) pågår akkurat nå i California.

Der er alt av produsenter, operatører og kunder innen bransjen samlet, ifølge leder i LOs helikopterutvalg Henrik Fjeldsbø.

– Ulykken utenfor Sotra er det folk her snakker om. Reaksjonene er sjokk og vantro fordi det ikke var ventet at dette skulle skje, sier Fjeldsbø.

Henrik Solvorn Fjeldsbø

Leder i LOs helikopterutvalg, Henrik Fjeldsbø.

Foto: Arild Eskeland / NRK

Han kaller Sikorsky S-92 en solid arbeidshest som har mer enn 2,3 millioner flytimer i Nordsjøen.

– Helikopteret har vært et godt helikopter og er et godt helikopter. Det har ikke vært fatale ulykker med helikoptertypen tidligere i Norge.

Hørte et kraftig smell

Siden 2020 har det skjedd tre alvorlige hendelser med samme modell, ifølge Havarikommisjonen.

Det var Bergens Tidende som først meldte om dette (ekstern lenke).

Det til tross for at helikoptertypen ifølge Pilotforbundet er regna som å være den tryggeste i Nordsjøen.

I fjor sommer hørte besetningen på et Sikorsky S-92 et høyt smell.

Venstre motor på helikopteret svikta like etter avgang fra en oljeplattform på Ekofiskfeltet. Det ble sendt nødmelding, og helikopteret fløy på én motor til Stavanger lufthavn.

Undersøkelsen avdekket at akselen mellom kompressoren og gassgenerator-turbinen var separert. Alle tolv boltene som koblet disse sammen hadde falt av.

Problemer med oljetrykk

I september 2020 var et helikopter av samme typen på vei tilbake til Stavanger lufthavn etter en flygning til oljeplattformen West Elara i Nordsjøen.

Under nedstigningen fikk besetningen flere varsellys om tap av oljetrykk og økende oljetemperaturer i helikopterets hovedgirboks.

Besetningen sendte ut nødmelding, men klarte å ta helikopteret til Sola og lande der.

Ingen personer ble skadet.

Det hadde oppstått en stor oljelekkasje ved hovedgirboksens venstre side.

Sikorsky S-92

Sikorsky S-92 er et amerikansk tomotors helikopter. S-92 fløy første gang 23. desember 1998, og de første helikoptrene ble levert fra 2004.

Foto: AP

Nøyaktig ett år senere skjedde nok en hendelse med tap av oljetrykk på et Sikorsky-helikopter.

Helikopteret hadde fullført en trening og var på vei tilbake til Ekofisk-feltet sør i Nordsjøen.

Et plutselig tap av oljetrykk i hovedgirboksen førte til at besetningen umiddelbart måtte sette kursen mot Ekofisk for en rask landing.

Undersøkelsen i etterkant viste at en kobling som drev den ene oljepumpen var helt nedslitt.

– Må finne ut av hva som har skjedd

Nå sier Kristoffersen i Norsk Flygerforbund at det er viktig å finne ut hva som faktisk har skjedd slik at helikopteret kan bli sikrere.

– Havarikommisjonen har gode forutsetninger for å finne årsaken til denne ulykka. Det er overlevende og de vil kunne gi en forklaring til havarikommisjonen, sier han.

Kristoffersen sier det også er viktig å finne og heve vraket der «den svarte boksen» i cockpit vil fortelle hva som ble sagt under flyturen og fra flytårn.

Helikopterulykke utenfor Øygarden.

Kystvakten søker nå etter vrakrester av helikopteret som havarerte utenfor Øygarden onsdag.

Foto: Kystvakten / NTB

Kan ta lang tid å finne vraket

Statens havarikommisjon for luftfart har allerede fått inn mye informasjon i forbindelse med helikopterulykken.

– Alle som var involvert i redningsarbeidet var raskt på tråden til oss med informasjon, sier leder for Havarikommisjonen luftfart, Kåre Halvorsen.

Nå planlegges det for å finne vraket og få hevet det.

– Været er ikke så bra, så vi vet ikke om det vil gå kort tid eller lang tid å få hevet det, sier han.

adm dir i Statens Havarikommisjon, Kåre Halvorsen.

Kåre Halvorsen er leder for luftfart i Havarikommisjonen. Han sier de er i gang med å lete etter helikopteret.

Foto: Oda Stine Hansen Viken / NRK

I Bergen skal havarikommisjonen i dag snakke med overlevende på Haukeland universitetssjukehus.

De tre hendelsene som har skjedd med helikoptertypen tidligere er ikke det havarikommisjonen legger mest vekt på i starten av granskingen.

– Hvis informasjonen vi samler inn med hjelp av data fra den svarte boksen, selskapet og de overlevende peker i retning av de tre tidligere hendelsene, så vil den informasjonen være viktig, sier Halvorsen.

– Vil lære av dette

Kristoffersen i Norsk Flygerforbund ønsker å formidle at norsk luftfart egentlig er veldig sikkert.

– Årsaken til at norsk luftfart generelt sett har få ulykker er et grundig og godt samarbeid mellom alle parter, sier Kristoffersen.

Kristoffersen forklarer at ulykker som denne vil bli brukt for å lære og forbedre hvordan vi flyr og forbedrer norsk luftfart.

I en e-post til NRK skriver talsperson i Sikorsky, Nancy Boyle, dette:

– Vi er klar over hendelsen og uttrykker våre kondolanser til de som er rammet. Sikkerhet er vår topp prioritet og vi står klare til å hjelpe vår kunde og myndighetene som skal etterforske hendelsen, sier Boyle.

NRK har forhørt seg med European Union Aviation Safety Agency om hvorvidt ulykken kommer til å ha konsekvenser for den europeiske helikoptertrafikken.

«Undersøkelsen av årsakene til denne ulykken er akkurat i startfasen. EASA er i kontakt med relevante myndigheter og følger etterforskningen nøye. Vi vil iverksette eventuelle nødvendige tiltak når mer informasjon er tilgjengelig», skriver de i en e-post.