– Dette er aggressiv markedsføring rettet mot ungdom, sier branninspektør og fagansvarlig i Rogaland brann og redning, Arild Olsen, til Rogalands Avis.
Fyrverkeriaktøren, som har utsalgssted i alle landets fylker, selger fyrverkeri i kategorien ungdomspakker. Tre av de fire pakkene har en 18-års aldersgrense, mens den siste har en
aldersgrense på 12 år. Olsen kaller markedsføringen upassende.
Også Forbrukerombudet er skeptiske til ungdomspakkene.
– Jeg kan ikke konkludere med hvorvidt dette er i strid med markedsføringsloven siden vi ikke har behandlet saken, men det reiser helt klart spørsmål etter loven, skriver avdelingsdirektør Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet i en e-post til avisen.
Svea Fireworks stiller seg uforstående til kritikken.
– Begrepet ungdom spenner vidt, og kan være alt ifra 14 til 20 år. Vi bruker heller ikke betegnelsen barn, og er kjempenøye på å følge alle regler og krav, sier daglig leder Anders Sture.