– Jeg merker det på folkene her, det er mye lettere stemning nå enn det har vært de siste tre årene, sier Roy-Inge Nilsen, leder for klubben på Rosenberg Verft i Stavanger.
Det er arbeid nok for 700 mann i den svære produksjonshallen til Rosenberg på Buøy utenfor Stavanger sentrum. Oljeprisen er på 70 dollar fatet, og det går så bra i den tradisjonsrike bedriften at Nilsen har blitt nervøs igjen i forkant av Solamøtet som begynner mandag morgen. Statsminister Erna Solberg, Ap-leder Jonas Gahr Støre og andre store aktører fra næringsliv og politikk er til stedet på Sola utenfor Stavanger. Nilsen benytter anledningen til å advare.
Etterspørsel etter kapasitet som ikke finnes
– Nå sitter vi i denne bransjen og håper at oljeprisen ikke skal gå høyere, for da havner vi tilbake der vi har vært altfor mange ganger; nemlig at ting tar av.
I den verste krisetiden i 2015 og 2016 var Rosenberg nede i 200 ansatte. Nå er det mer enn tre ganger så mange på jobb.
Det ser bedre ut i oljebransjen enn det har gjort på lenge i hele landet, men når smilet blir for bredt, blir også direktør Jan Narvestad i Rosenberg nervøs for hvordan det skal gå.
– Vi vil selvfølgelig unngå at vi får den enorme boomen som gjør at det blir en etterspørsel etter kapasitet som ikke finnes. Det vil gå på bekostning av kvaliteten, sier Narvestad.
– Vi er ikke i sommerland ennå
Sommeren 2014 lå oljeprisen på 115 dollar fatet. Året etter tippet prisen på nordsjøolje av Brent-kvalitet under 40 dollar for første gang siden 2008. Nå som prisene kryper oppover igjen, er mange urolige midt i gleden.
Tormod Andreassen i NHO Rogaland sammenligner det med da han var liten og den første vårdagen sto for dør i april. Ungene pleide å ta på seg shorts og T-skjorte, og løpe ut for å spille fotball. Hver gang ble de syke.
– Vi er ikke i sommerland ennå her i denne regionen. Vi må ikke glemme å ha fokus på omstilling, effektivisering og å holde prisene nede så vi er konkurransedyktige, sier Andreassen.
Vurderer nye markeder
Rosenberg og resten av leverandørindustrien skal tenke på omstilling for å kunne levere til andre bransjer enn bare olje og gass de neste fem årene, som ifølge prognosene ser ganske gode ut.
– Vi må begynne å vurdere nye markeder nå som tidene begynner å bli bedre. Tradisjonelt har vi sett på det når tidene har begynt å bli dårligere, sier Narvestad.
Klubbleder Nilsen er enig med sjefen sin, men han har vært i bedriften såpass lenge at han har hørt den visen før.
– Vi har lært. Mange ganger. Så går det noen år og plutselig glemmer vi fort, sier Nilsen.
- Les også:
- Les også: