Hopp til innhold

Håper dette sikrer Frp-stemmer

Fremskrittspartiet satser hardt på asfalt før høstens kommune- og fylkestingsvalg. For første gang på flere tiår er etterslepet i vedlikehold på fylkesveiene i Rogaland stoppet, hevder samferdselsministeren.

Fremskrittspartiet satser hardt på asfalt før høstens kommune- og fylkestingsvalg. For første gang på flere tiår er etterslepet i vedlikehold på fylkesveiene i Rogaland stoppet, hevder samferdselsministeren.

VIDEO: Samferdselsministeren var i Rogaland for å lukte på nylagt asfalt i Mekjarvik. Foto: Anders Fehn/NRK.

Valglogo

– Bevilgningene til vedlikehold er så gode i 2015 at vi for første gang reduserer forfallet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Etterslepet på både fylkes- og riksveiene i Rogaland er stort, og noe mange føler på kroppen på vei til jobb eller hytta. Ifølge samferdselsministeren fra Jæren har det blitt mye bedre etter at partiet hans kom i regjering.

– Fra staten sin side har vi økt bevilgningene til fylkesvei i Rogaland med 150 prosent i 2015, sammenlignet med det budsjettet Stoltenberg-regjeringen la fram for 2014, sier han.

Bevilgninger fra regjeringen til ny asfalt i Rogaland (Tall fra Statens vegvesen)

Riksveier

Fylkesveier

2013 (Ap)

56 mill

82 mill

2014 (H/Frp)

84 mill

80 mill

2015 (H/Frp)

88 mill

100 mill

NHO: – Et taktskifte

– Vi ser det samme i våre tall og i det daglige. Det skjer noe helt annet nå enn det har gjort noen ganger tidligere, sier Jan Håvard Hatteland, styreleder i NHO Logistikk og Transport i Rogaland.

Jan Håvard Hatteland

Jan Håvard Hatteland, styreleder i NHO Logistikk og Transport i Rogaland.

Foto: NHO

Han har jobbet innen transportbransjen i 30 år og sett etterslepet på veiene i Rogaland.

– Dette har vi snakket om i alle år, og nå går det rett vei. Nå minsker vi etterslepet, sier han.

– Vi ser at det skjer mye på veiene og satsingen nå er veldig positiv. Det betyr enormt mye for næringslivet i driftskostnader og slitasje på biler. Det er avgjørende for transportnæringen og næringen generelt, sier Hatteland.

Totalt budsjett for vedlikehold av veier i Rogaland (Tall fra Statens vegvesen)

Riksveier

Fylkesveier

2013 (Ap)

341 mill

400 mill

2014 (H/Frp)

456 mill

2015 (H/Frp)

453 mill

462 mill

100 millioner på asfalt

Men jobben er langt ifra halvferdig.

– Det er fortsatt mange kilometer med fylkesvei som trenger en jobb, og derfor er det viktig at fylkespolitikerne prioriterer det, sier Solvik-Olsen.

Og det vil Frp gjøre. Veidekke er høstens valgflesk, lover fylkesvaraordfører Terje Halleland.

– Vi satser ene og alene i 2015 hundre millioner kroner på asfalt. Det er en kjempesatsing fra posisjonen i fylkeskommunen. Det er egentlig en fortsetting av et vedlikehold som vi har prioritert i hele perioden, sier Halleland.

– Ikke imponert

– Det kan godt hende at Ketil Solvik-Olsen har noen fine tall og grafer som viser at han har stoppet etterslepet på noen veier i noen deler av landet, men realiteten her i Rogaland er at etterslepet fortsatt øker med over 50 millioner kroner hvert eneste år, sier Andreas Bjelland Eriksen som representerer Arbeiderpartiet i Samferdselsutvalget i fylkeskommunen.

Andreas Bjelland Eriksen

Andreas Bjelland Eriksen (Ap) er medlem av Samferdselsutvalget i fylkeskommunen.

Foto: AUF

Han mener etterslepet øker og at Frp derfor ikke har gjort det de lovet i regjering.

– Da må vi i Rogaland pushe på enda mer for at vi skal få de midlene vi trenger for å kunne stanse dette etterslepet, sier Eriksen.

Solvik-Olsen svarer at ikke alt var bedre før.

– Hvis Ap i Rogaland er misfornøyde med satsingen til denne regjeringen skulle jeg likt å ha hørt hva de mener om satsingen til sin egen regjering da de styrte, sier han.