NRK Meny
Normal

Her er bedriftene mest frustrert over kø

Næringslivet i Rogaland og Hordaland er minst fornøyde med hvordan kommunene håndterer trafikkutfordringen. – Lokale myndigheter bør prioritere samferdsel, mener NHO.

Kø på motorveien

Bedrifter i Rogaland og Hordaland er minst fornøyde med hvordan kommunene håndterer trafikkutfordringene.

Foto: Mathias Oppedal / NRK

– Vi sliter med uforutsigbarheten i et veisystem som er sprengt på kapasitet, sier markedsdirektør Svein Olav Simonsen i Weatherford Norge.

Stavanger har tredoblet antall innbyggere siden 70-tallet. Bedrifter og folk strømmer hit på grunn av olja, men satsingen på kollektivtransport og veier har ikke holdt tritt med utviklingen.

– Det er veldig mye tidstap. Den minste ting som skjer i trafikken får store konsekvenser for tiden vi bruker fram og tilbake på jobb, men også for våre samarbeidspartnere som skal frakte utstyr for oss, sier han.

Svein Olav Simonsen

Svein Olav Simonsen er markedsdirektør i Weatherford Norge.

Foto: Weatherford

NHO krever endring

På landsbasis er det bedrifter i Rogaland og Hordaland som er minst fornøyde med lokale myndigheters samferdselspolitikk, viser en undersøkelse gjennomført av NHO og Akademikerne.

– Det er ikke satsa godt nok på samferdsel i byene til nå. Trafikken rundt de store byene er rene flaskehalser, ikke bare for byområdet i seg selv men for hele landet, sier næringslivsdirektør i NHO, Petter Brubakk.

NHO mener en av løsningene er å ikke ha mer enn hundre kommuner i framtiden, for å bedre samferdselspolitikken.

Petter Haas Brubakk, NHO

Petter Brubakk er næringslivsdirektør i NHO.

Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

Samferdselsministeren vil bla opp

– Vi må investere mer i infrastruktur, både når det gjelder vedlikehold og utbygging. Det er viktig, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Han syns det ofte står en kamp mellom tog og vei, men ønsker selv en satsing på begge deler.

– Det er vårt ansvar å få dette til. Jeg har tro på at større og robuste kommuner bidrar til et bedre kollektivtilbud. Vi trenger færre kokker, sier han.