– Normalt burde vi ha vært to mann her i kundemottaket. Men for øyeblikket er vi bare en, og det er fordi det ikke er nok å gjøre, sier Bertrand Aslaksen, daglig leder på Forus bilskade i Stavanger.
Det koster å få profesjonelle til å reparere bilen, og han merker at stadig færre tar seg råd til det.
– I hele år har vi merket at det er noe mindre å gjøre. Men i høst har det vært spesielt rolig, sier Aslaksen.
Skylder på oljekrisen
Og det sier også konkurrentene. NRK har vært i kontakt med flere bilverksteder i Rogaland som melder om et markant fall i reparasjoner og kunder siden i sommer.
Og de skylder alle på krisen i oljeindustrien.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Jeg tenker at det er færre folk som er villige til å bruke penger. De tør ikke reparere før de må, sier Aslaksen.
Men før folk kommer så langt, prøver de å reparere mest mulig selv.
– De fikser litt selv, virker det som. De prøver å spare penger på å kjøpe deler og gjøre noe av det selv, og noe av det på verkstedet.
Omsetningsrekord for Biltema
Og det kan de som selger bildelene bekrefte.
– Vi sliter med å holde hyllene fulle. Det er enorm pågang, sier butikksjef Arnt-Helge Sandvik på Biltema i Sandnes.
Han selger bildeler og verktøy til de som velger å fikser bilen selv, og han melder om omsetningsrekord.
– Spesielt nå i høst har vi hatt en formidabel utvikling. Og det er ikke bare hos oss, men hos alle Biltema-butikken i hele landet.
Også han tror at forklaringen ligger i de dårlige tidene.
– Vi som har jobb, og som ikke har mistet jobben de siste ukene og månedene, vi tenker nok på at en ikke vet hva som skjer litt fram i tid. Når en da kan velge bruke 2000–3000 kroner istedenfor 1200-15000, så blir det et veldig enkelt valg for veldig mange, sier Sandvik.