NRK Meny
Normal

Får sykle mellom oljemøter likevel

De ansatte i National Oilwell får likevel bruke elsykkel i arbeidstida. En feiltolkning av regelverket, melder sjefen.

Randi Markvardsen

Randi Markvardsen, som jobber med el-sykkelprosjektet i Forus Næringspark syntes reglene var merkelige. Nå er de allerede historie.

Foto: Johan Mihle Laugaland / NRK

– Nå har jeg snakket med NOV sentralt, for dette tok jo av, og de sier at den norske elsykkelen som er plombert, ikke betegnes som et motorisert kjøretøy, sier den norske toppsjefen, Odd Terje Høie.

Han har blitt nedringt etter det ble kjent at retningslinjer, vedtatt i USA, gjorde at de ikke fikk lov til å bruke elsykkel mellom de ulike lokalene sine på Forus.

Odd Terje Høie

Odd Terje Høie, sjef i National Oilwell på Forus, og de andre ansatte fikk ikke lov til å bruke elsykler i arbeidstiden.

Foto: Johan Mihle Laugaland / NRK

Skal kartlegge området

Selskapet opplyser nå at dette er basert på en misforståelse. En elsykkel regnes ikke som et motorisert kjøretøy, og selskapets forbud mot bruk av motoriserte kjøretøy på to hjul omfatter derfor ikke elsykler.

– Vi vil nå foreta en lokal vurdering på om dette er et område der det er trygt å sykle fra bygg til bygg. Dette har vi gjort for gåing, fordi det er en del farlige veikryss, sier Høie.

– Det er viktig at de ansatte føler seg trygge på jobb, og at vi setter spørsmålstegn ved ting. Det kan gå for langt dersom man blir for prinsipielle i stedet for å tenke fornuftig. Det synes jeg vi er flinke til i Norge, legger han til.

– Kan gjøre jobben mer effektivt

– Våre ansatte må gjerne bruke elsykkel i arbeidstida dersom det gjør at vi kan utføre jobben mer effektivt, sier kommunikasjonsdirektør Dag Nordbø.

Et titalls bedrifter på Forus har meldt seg på el-sykkel-ordningen som skal redusere biltrafikken til og fra de store arbeidsplassene mellom Stavanger og Sandnes. Nå får også de 1100 ansatte i det amerikanske oljeserviceselskapet National Oilwell også benytte seg av tilbudet.