Etterlyser flere norske kokker for å lokke turistene

Turistene som kommer til Norge vil ofte prøve ut et eksotisk norsk kjøkken – men det får de ikke alltid. Derfor trengs det flere norske kokker, mener faglærer.

Steinar Rønnevik og elev på kjøkkenet

Faglærer Steinar Rønnevik viser restaurant- og matfagelev Ihne Amundsen Gilje hvordan man lager saus.

Foto: Rosa irén Villalobos / NRK

Brasserie Brakstad i Haugesund er en av mange restauranter som sliter med rekrutteringen av norske kokker.

– Vi ønsker oss en norsk kjøkkensjef, sier innehaver Synnøve Haftorsen Brakstad.

Mange av turistene som kommer på besøk ønsker kortreist, lokal mat og kunnskap om de unike norske råvarene, forklarer hun.

Synnøve Haftorsen Brakstad

Innehaver Synnøve Haftorsen Brakstad ved Brakstad Brasserie i Haugesund sliter med å finne nok norske kokker til kjøkkenet.

Foto: Rosa irén Villalobos / NRK

– Vi har fersk fisk, som laks og torsk i sesong. Flere spør etter sild. Og når du da skal fronte produktet, kan det for eksempel være å fortelle en historie rundt det, sier hun.

Upopulært fag

Men norske kjøkkensjefer vokser ikke på trær.

I fjor tok i underkant av 1100 fagbrev i restaurant og matfag i Norge. Det gjør kokkefaget til det minst populære av de tradisjonelle yrkesfagene.

Og dersom vi skal tjene penger på utenlandske gjester, er vi nødt til å utdanne langt flere. Det mener Steinar Rønnevik, faglærer i restaurant- og matfag.

– Hvis vi skal satse på turisme, må vi utdanne flere norske kokker som lager maten turistene vil ha, sier han.

Totalt mangler det 850 kokker på norske restauranter i dag. En situasjon som kan hindre utvikling, tror Rønnevik.

– Nå er verden villig til å betale. Det å da ha norske kokker i arbeid på restauranter og spisesteder er meget viktig, sier han.

Nye reisevaner

Blant dem som er villige til å betale er den britiske turisten Joanne Hooker. Hun applauderer de norske råvarene.

– Det er nydelig. Fersk, organisk og sunt, sier hun.

Et utsagn som gjenspeiler turistenes nye reisevaner. Vigleik Dueland, reiselivssjef i Haugesund, mener de har endret seg fra tidligere år. I dag ønsker de ofte den eksotiske, norske maten, mener han.

Vigleik Dueland

Reiselivssjef i Haugesund, Vigleik Dueland, ser at matvanene til turister har endret seg.

Foto: Rosa Iren Villalobos / NRK

– Før ville for eksempel kinesiske turister ha kinesisk mat. Nå ønsker de å teste norske smaker, sier han.

– Et i-landsproblem

Men det er ikke bare her i Norge de unge velger vekk kokkeyrket.

Stjernekokk Sven Erik Renaa driver den anerkjente Michelin-restauranten Renaa i Stavanger, og ser samme trend i land vi liker å sammenligne oss med.

Sven Erik Renaa

Stjernekokk Sven Erik Renaa mener det er flere grunner til at så få unge velger å utdanne seg til kokk.

Foto: Magnus Stokka / NRK

– Dette er et i-landsproblem. Jo rikere landet er, desto vanskeligere er rekrutteringen til denne type fagutdanninger, sier han.

Renaa er kjent for å satse på økologiske, norske og kortreiste råvarer, noe som har gitt stor etterspørsel.

I tiden før restauranten ble så kjent som i dag, slet de med tilsvarende rekrutteringsproblemer som ved Brasserie Brakstad, forklarer Renaa.

Tar grep

Et av tiltakene for å få flere nordmenn inn i kokkebransjen er en nyopprettet stiftelse. NHO Reiseliv er stiftelsens største bidragsyter.

Merete Habberstad, Kommunikasjonsdirektør

Merete Habberstad, kommunikasjonsdirektør i NHO Reiseliv.

Foto: Per Sollerman

– Vi vil at flere unge får kjennskap til hvilke karrieremuligheter disse yrkene gir. Reiselivsnæringen vokser, og Norge trenger flere faglærte til å jobbe både innen servering og hotellbransjen, sier kommunikasjonsrådgiver Merete Habberstad i NHO Reiseliv.

Stiftelsen støtter diverse prosjekter landet rundt. Alle skal gi ungdom smaken på at mat er gøy, forklarer Habberstad.