Hopp til innhold

Næringslivet jubler for E134-prioritering

Næringslivet jubler for satsingen på E134, nå kan dette bli den nye hovedfartsåren mellom Rogaland og Østlandet.

Statens Vegvesen vil bygge ut E134 som ny hovedvei mellom øst og vest. Vegvesenet mener at Haueliveien mellom Oslo og Haugesund, med en arm via Odda til Bergen, gir den største samfunnsøkonomiske gevinsten.

SE REPORTASJEN: Veien E134 over Haukeli er ofte stengt og trafikken kan gå tregt. Det kan det bli en slutt på nå.

– Dette er en gledens dag, sier regiondirektør i NHO Hallvard Ween om vegvesenets utredning som ble overlevert til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i dag.

Formidabel trafikk

Vegvesenet har konkludert med at det er E134 over Haukeli og riksvei 52 over Hemsedal som bør prioriteres. Utbedringen av E134 vil gi store samfunnsøkonomiske gevinster, står det i rapporten.

Hallvard Ween

Hallvard Ween er begeistret over konklusjonen om å utbedre E134.

Foto: Moment studio/NHO

– Trafikken med tungtransport over Haukeli allerede er formidabel til tross for de dårlige veiene, sier Ween.

Nå spår han at trafikken vil eksplodere når forbindelsen blir utbedret.

– Nå gjenstår det selvsagt å få vedtakene på plass, men det er merkelig hvis dette ikke går igjennom. Jeg øyner en endring i politikernes holdninger til hva vei faktisk betyr. Og det ser ut til at de har forstått hvor viktig infrastrukturen faktisk er for næringslivet, sier Ween.

Egil Severeide, direktor i Haugesundsregionens næringsforening.

KAKEFEIRING I HAUGESUND: I Haugesund ble det servert kake da rapporten fra Vegvesenet ble lagt fram.

-Ja takk, begge deler

Selv om utbedringene av E134 vil ta mye av den viktige tungtransporttrafikken håper han ikke at dette vil påvirke planene om utbedring av E39 til Kristiansand. Der er det planlagt en firefeltsvei langs deler av strekningen, som skal gjøre reisetiden kortere på en sikker måte.

– Jeg håper at holdningen om at «nå har du fått din vei» er endret. Og veien til Kristiansand vil fortsatt være viktig avhengig av hvor tungtransporten skal, sier Ween.

For selv om E134 kan bli den raskeste veien til Østlandet og Sverige, er E39 fortsatt viktig for transport som skal til Kristiansand havn og videre ut til Danmark og Europa.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp)

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fikk i dag overlevert Vegvesenets utredning.

Foto: Olav Heggø / Fotovisjon

Heller ikke samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil avskrive planene om utbedringen av E39.

– Det ene utelukker ikke det andre, sier han.