– Dette er en gledens dag, sier regiondirektør i NHO Hallvard Ween om vegvesenets utredning som ble overlevert til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i dag.
- LES OGSÅ: Satser på E134 som hovedvei østover
Formidabel trafikk
Vegvesenet har konkludert med at det er E134 over Haukeli og riksvei 52 over Hemsedal som bør prioriteres. Utbedringen av E134 vil gi store samfunnsøkonomiske gevinster, står det i rapporten.
– Trafikken med tungtransport over Haukeli allerede er formidabel til tross for de dårlige veiene, sier Ween.
Nå spår han at trafikken vil eksplodere når forbindelsen blir utbedret.
- LES OGSÅ: Dropper Hardangervidda
– Nå gjenstår det selvsagt å få vedtakene på plass, men det er merkelig hvis dette ikke går igjennom. Jeg øyner en endring i politikernes holdninger til hva vei faktisk betyr. Og det ser ut til at de har forstått hvor viktig infrastrukturen faktisk er for næringslivet, sier Ween.
-Ja takk, begge deler
Selv om utbedringene av E134 vil ta mye av den viktige tungtransporttrafikken håper han ikke at dette vil påvirke planene om utbedring av E39 til Kristiansand. Der er det planlagt en firefeltsvei langs deler av strekningen, som skal gjøre reisetiden kortere på en sikker måte.
– Jeg håper at holdningen om at «nå har du fått din vei» er endret. Og veien til Kristiansand vil fortsatt være viktig avhengig av hvor tungtransporten skal, sier Ween.
For selv om E134 kan bli den raskeste veien til Østlandet og Sverige, er E39 fortsatt viktig for transport som skal til Kristiansand havn og videre ut til Danmark og Europa.
Heller ikke samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil avskrive planene om utbedringen av E39.
– Det ene utelukker ikke det andre, sier han.