I begynnelsen av mars kom samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til Lier for å fortelle at nå skulle denne veistrekningen prioriteres i NTP.
Men da NTP ble lagt frem rett før påske, ble ordførerne i de to nabokommunene skuffet.
– Det viser seg at prosjektet er utsatt i to-tre år.
– I dagens NTP er prosjektet inne i første seksårsperiode. Det ville gitt en byggestart i 2028 eller 2029. Men med regjeringens nye plan blir byggestart en gang etter 2031, sier Lier-ordfører Kjetil Kivle.
Ha ventet i flere år på ny veistrekning
Skuffelsene har opp gjennom årene vært mange i Lier og Røyken. Innbyggerne har vært lovet ny vei fra E18 i Lier til Dagslett i Asker i 30 år. Veien er smal, og det er 40-soner gjennom boligområdene langs strekningen.
Den er tungt belastet med trafikk. En stor del av tungtrafikken bruker denne strekningen for å kjøre Oslofjordtunnelen i stedet for å kjøre via Oslo.
Men innbyggerne har stålsatt etter mange år med skuffelser.
Ordfører Kjetil Kivle i Lier og Lene Conradi i Asker sier de ikke tror noe før spaden virkelig settes i jorda.
I dag har de to ordførerkollegene en kronikk i Lierposten der de uttrykker sin skuffelse.
– Vi føler oss ført bak lyset, sier Kivle.
Glede snudd til skuffelse
Lokalpolitiker Espen Lahnstein (Sp) var også til stede da statsråden la fram gladnyheten to uker før NTP.
Men nå, når Lahnstein har fordøyd det som står i NTP, er han skuffet.
– Jeg er skuffet over at E134 Dagslett ikke er nevnt spesielt i den første delen av kommende NTP-periode. Det er katastrofe for regjeringspartiene hvis de drar lokale gruppeledere ut for å presentere en gladsak, uten at det faktisk blir noe av.
Lahnstein og hans politikerkolleger kommer til å legge press på Stortinget fremover.
– Vi skal legge betydelig press på transportkomiteens leder Sigbjørn Gjelsvik (Sp) for å få gjennomført dette. Det er krise hvis denne strekningen ikke kommer på plass samtidig med nytt løp i Oslofjordtunnelen.
Nytt tunnelløp i Oslofjordtunnelen
Det er allerede bestemt at det skal bygges et nytt tunnelløp under Oslofjorden. Byggestart er neste år.
I likhet med Lahnstein, hadde også Kivle og Conradi ønsket at byggingen av veistrekningen på E134 i Lier og Asker kunne ha startet opp parallelt med tunnelløpet.
– Det er kritisk. Det betyr at det kommer et nytt tunnelløp før strekningen Dagslett-E18 er fullført, sier Kivle.
– Må prioritere hardt
Statssekretær Tom Kalsås i Samferdselsdepartementet kommenterer kritikken fra de lokale politikerne i en e-post til NRK:
«NTP er en ansvarlig og realistisk plan. Prosjektene som står i planporteføljen er både prioritert og finansiert, og strekningen E134 Dagslett – E18 er ett av disse prosjektene.
Det som er nytt i denne NTP-en er at regjeringen presenterer en 12-årsportefølje for Statens vegvesen, der kostnadene for å gjennomføre prosjektene, og pengene som er satt av til dette, samsvarer. I porteføljen er det noen få prosjekter som er særlig prioritert, og som i utgangspunktet skal gjennomføres først. Det er dette Statens vegvesen tar utgangspunkt i når de anbefaler prioritert rekkefølge for prosjektene. Dette er en årlig anbefaling og baseres blant annet på samfunnsøkonomisk lønnsomhet, betydning for samfunnssikkerhet og vurdering av usikkerhet».