I begynnelsen av mars kom samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til Lier for å fortelle at nå skulle denne veistrekningen prioriteres i NTP.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) da han besøkte Lier i begynnelsen av mars.
Foto: Caroline Utti / NRKMen da NTP ble lagt frem rett før påske, ble ordførerne i de to nabokommunene skuffet.
– Det viser seg at prosjektet er utsatt i to-tre år.
Kjetil Kivle (H) er ordfører i Lier.
Foto: Privat– I dagens NTP er prosjektet inne i første seksårsperiode. Det ville gitt en byggestart i 2028 eller 2029. Men med regjeringens nye plan blir byggestart en gang etter 2031, sier Lier-ordfører Kjetil Kivle.
Ha ventet i flere år på ny veistrekning
Skuffelsene har opp gjennom årene vært mange i Lier og Røyken. Innbyggerne har vært lovet ny vei fra E18 i Lier til Dagslett i Asker i 30 år. Veien er smal, og det er 40-soner gjennom boligområdene langs strekningen.
Den er tungt belastet med trafikk. En stor del av tungtrafikken bruker denne strekningen for å kjøre Oslofjordtunnelen i stedet for å kjøre via Oslo.
Men innbyggerne har stålsatt etter mange år med skuffelser.
Ordfører i Asker, Lene Conradi (H).
Foto: Rolf Petter Olaisen / NRKOrdfører Kjetil Kivle i Lier og Lene Conradi i Asker sier de ikke tror noe før spaden virkelig settes i jorda.
I dag har de to ordførerkollegene en kronikk i Lierposten der de uttrykker sin skuffelse.
– Vi føler oss ført bak lyset, sier Kivle.
Glede snudd til skuffelse
Sp-politiker Espen Lahnstein i Lier er skuffet over at E134 i Lier og Asker ikke er nevnt spesielt i den første delen av kommende NTP-periode.
Foto: Lier kommuneLokalpolitiker Espen Lahnstein (Sp) var også til stede da statsråden la fram gladnyheten to uker før NTP.
Men nå, når Lahnstein har fordøyd det som står i NTP, er han skuffet.
– Jeg er skuffet over at E134 Dagslett ikke er nevnt spesielt i den første delen av kommende NTP-periode. Det er katastrofe for regjeringspartiene hvis de drar lokale gruppeledere ut for å presentere en gladsak, uten at det faktisk blir noe av.
Lahnstein og hans politikerkolleger kommer til å legge press på Stortinget fremover.
– Vi skal legge betydelig press på transportkomiteens leder Sigbjørn Gjelsvik (Sp) for å få gjennomført dette. Det er krise hvis denne strekningen ikke kommer på plass samtidig med nytt løp i Oslofjordtunnelen.
Nytt tunnelløp i Oslofjordtunnelen
Det er allerede bestemt at det skal bygges et nytt tunnelløp under Oslofjorden. Byggestart er neste år.
I likhet med Lahnstein, hadde også Kivle og Conradi ønsket at byggingen av veistrekningen på E134 i Lier og Asker kunne ha startet opp parallelt med tunnelløpet.
– Det er kritisk. Det betyr at det kommer et nytt tunnelløp før strekningen Dagslett-E18 er fullført, sier Kivle.
Slik ser Statens vegvesen for seg at den nye tunnelen under Oslofjorden skal se ut.
Foto: Statens vegvesen– Må prioritere hardt
Tom Kalsås (Ap) er statssekretær i Samferdselsdepartementet.
Foto: Ingvald Nordmark / NrkStatssekretær Tom Kalsås i Samferdselsdepartementet kommenterer kritikken fra de lokale politikerne i en e-post til NRK:
«NTP er en ansvarlig og realistisk plan. Prosjektene som står i planporteføljen er både prioritert og finansiert, og strekningen E134 Dagslett – E18 er ett av disse prosjektene.
Det som er nytt i denne NTP-en er at regjeringen presenterer en 12-årsportefølje for Statens vegvesen, der kostnadene for å gjennomføre prosjektene, og pengene som er satt av til dette, samsvarer. I porteføljen er det noen få prosjekter som er særlig prioritert, og som i utgangspunktet skal gjennomføres først. Det er dette Statens vegvesen tar utgangspunkt i når de anbefaler prioritert rekkefølge for prosjektene. Dette er en årlig anbefaling og baseres blant annet på samfunnsøkonomisk lønnsomhet, betydning for samfunnssikkerhet og vurdering av usikkerhet».