NRK Meny

Nå kan du se Kitty Kielland gjennom 3D-briller

STAVANGER (NRK): 3D-briller og mobilapplikasjoner skal skape blest rundt Kitty L. Kiellands over hundre år gamle landskapsmalerier fra Jæren.

Stavanger kunstmuseum tar i bruk 3D-briller for å vise Kitty Kielland i aksjon på museet.

KITTY i 3D:Trond Nyman Aarre i Hey-Ho Lets Go har utviklet filmen i 3D-brillene som direktør Hanne Beate Ueland ved Stavanger kunstmuseum prøver ut.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

Utstillingen som åpner ved Stavanger kunstmuseum fredag, er den største mønstringen av jærmaleren i Norge noensinne.

Forfatter Alexander Kiellands søster var en pioner, både som landskapsmaler og kvinnesakskvinne på slutten av 1800-tallet.

Utstillingen består av ca. 120 malerier, skissebøker, tegninger og akvareller hun laget, hvorav flere aldri er vist, samt 20 verk fra kunstnere hun var inspirert av, og arbeidet med.

I tillegg brukes moderne teknologi brukes for å lokke de unge.

Virtuell Kitty

Gjennom avanserte 3D-biller (HoloLens), kan publikum få se en tredimensjonal animasjon av Kielland selv som står og maler. Så kan de gå rundt og kikke henne over skulderen.

På Stavanger kunstmuseum kan publikum se Kitty Kielland gjennom 3D-briller.

Her tester prosjektleder Trond Nyman Aarre i Stavangerfirmaet Hey-Ho Lets Go filmen med Kitty Kielland i 3D.

–Målet er å fange interessen for Kielland spesielt, og kunst generelt, hos de unge som er vant til spill og levende bilder, sier prosjektleder Trond Nyman Aarre i Stavanger-firmaet Hey-Ho Lets Go, som har utviklet filmen og to mobilapplikasjoner (apper) som publikum kan laste ned.

«Kitty Filter» går ut på at publikum kan bruke filtre som imiterer Kiellands malestil i ulike perioder, og legge filtrene på sine egne mobilbilder. Bildene blir så vist på en skjerm i museet.

Laster innhold, vennligst vent..

Den andre applikasjonen, «Kitty Motiv», går ut på at publikum kan sende inn forslag til hvor Kiellands motiver er hentet fra. Alle bildene lagres med GPS-koordinater, slik at andre kan besøke de samme stedene.

–Dermed kan publikum faktisk bidra til forskningen på Kitty L. Kielland. Vi vet ikke hvor alle motivene er fra, og trenger hjelp videre, sier direktør ved kunstmuseet, Hanne Beate Ueland.

Endrer kunsthistorien

Hovedkurator Inger Margrethe Lund Gudmundson mener kunsthistorien må skrives om etter denne utstillingen:

–Vi får enda tydeligere fram hvor viktig hun var som grunnlegger av jærmaleriet, som pådriver for nyromantikken i Norge, og som kvinnesaksforkjemper.

I katalogen bidrar Norges fremste Kitty-ekspert, Marit Ingeborg Lange, blant annet med en artikkel om forholdet til forfatter Arne Garborg, som Kielland var ulykkelig forelsket i. Forfatter Karl Ove Knausgård, som nå har laget Munch-utstilling i Oslo, skriver også om sin beundring for jærmaleren.

Kurator Inger Margrethe Lund Gudmundson foran et portrett av Kitty Kielland.

Kurator Inger Margrethe Lund Gudmundson foran Harriet Backers portrett av Kitty L. Kielland (1880) (t.v), og et bilde Kielland selv malte fra leiligheten hun delte med Backer i Paris (1881) (t.h.).

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

Torvmyrmaleren

Kielland blir sett på som en av Norges fremste landskapsmalere. På hennes tid var det uvanlig at kvinnelige kunstnere malte naturen, sier Lund Gudmundson:

–Hun erobret landskapet, og gjorde det til sitt eget. Hun var på mennenes arena.

–Hva var det som fascinerte henne med torvmyrene?

–Jeg tror hun så noe eksistensielt. Den mørke myren, og den lyse flotte himmelen, med alt det innebar. Hun søkte sannhet i alt, og utvikling i stedet for repetisjon, sier Lund Gudmundson.

Tre av Kitty Kiellands torvmyrmalerier som nå vises i Stavanger kunstmuseum.

Kitty L. Kielland så skjønnheten i torvmyrene på Jæren, der bøndene tok opp torv som de brukte til ved. Hun utviklet stadig torvmyrmaleriet med nye farger, lys og teknikker.

Foto: Anett Johansen Espeland

Utstillingen står til slutten av oktober. Så skal den videre til Lillehammer Kunstmuseum og Haugar Vestfold Kunstmuseum.