Aksjon mot bompenger på Motorveien
Foto: NRK

Bymiljøpakke Nord-Jæren

Oppsummert

1. oktober 2018 blir det nye bomringer på Nord-Jæren. Deler av døgnet vil det være rushtidsavgift i bommene. Tiltaket har skapt sterke reaksjoner blant mange innbyggere.

  • Flere kjører bil

    Biltrafikken på Nord-Jæren fortsetter å øke, og nullvekst-målet står i fare, noe som vil føre til at statlige belønningsmidler forsvinner, skriver Aftenbladet. Ett år etter innføring av ny bomringen har biltrafikken økt med 7500 passeringer i døgnet.

    Bomstasjon ved Stavanger universitetssjukehus
    Foto: Øystein Otterdal / NRK
  • Vil beholde E39-prosjekter

    Fylket og kommunene vil beholde E39-prosjektene i Bymiljøpakken, og ikke overlate dem til Nye Veier. Det kom fram under dagens forhandlingsmøte med staten. Regjeringa har foreslått å overføre strekningene Hove-Ålgård og Smiene-Harestad til Nye Veier.

    Motorveien fra Hove i Sandnes mot Ålgård
    Foto: Ingvald Nordmark / NRK
  • Rekordmange kjører gratis i bomring

    Andelen gratispasseringer i bomringen på Nord-Jæren nådde en ny topp i september, skriver Aftenbladet. Da ble cirka 45 av 100 biler som passerte ikke belasta for bompenger. Forklaringa er flere elbiler og undervurdering av effekten av timesregelen.

    Bomstasjon ved Kvadrat i Sandnes
    Foto: Ole Andreas Bø / NRK
  • Bomtrafikken øker i rushtida

    Trafikken i bommene på Nord-Jæren vokser i rushtida, viser tall fra bomselskapet Ferde. I september nådde antall passeringer i bomringene en ny topp for 2019, skriver Stavanger Aftenblad. Da var døgntrafikken i snitt på godt over 217.000 passeringer.

    Bomstasjon ved Kvadrat i Sandnes
    Foto: Ole Andreas Bø / NRK
Første oktober opna dei nye bomstasjonane på Nord-Jæren. Det skjer etter demonstrasjonar og hærverk.
Bompengedebatt i bystyresalen i Sandnes