Aksjon mot bompenger på Motorveien
Foto: NRK

Bymiljøpakke Nord-Jæren

Oppsummert

1. oktober 2018 blir det nye bomringer på Nord-Jæren. Deler av døgnet vil det være rushtidsavgift i bommene. Tiltaket har skapt sterke reaksjoner blant mange innbyggere.

  • Staten bidrar med 17 milliarder

    Nord-Jæren har i dag fått ny Byvekst-avtale som. Frem til 2029 skal staten bidra med nesten 17 milliarder kroner. Pengene skal blant annet gå til Bussveien, mindre bompenger og lavere billettpriser på kollektivtilbudet.

  • Bompengeinntektene fell

    For tredje månad på rad fell inntektene i bomringen på Nord-Jæren. I april i år kom det inn 20 millionar kroner mindre i inntekter, samanlikna med april i fjor, skriv Aftenbladet. Årsaka er blant anna at koronakrisa har ført til langt mindre trafikk.

  • Skal granske kostnadssprekk

    Styringsgruppen for Bymiljøpakken vil ha en ekstern gransking etter at vegstrekningen mellom Skjæveland og Foss-Eikeland i Sandnes fikk en kostnadssprekk på nesten en halv milliard kroner. Kostnadene må dekkes inn gjennom kutt i Bymiljøpakken.

  • Ny gjennomgang av kostnader

    Leiar av styringsgruppa for Nord-Jæren, Bjørne Grimsrud, foreslår ny gjennomgang av alle prosjekt, for å få kontroll over kostnadane. Det gjeld både bussvegen og motorvegprosjekta. Inntektene er nå rekna ut til å vera to milliardar mindre enn før.

Første oktober opna dei nye bomstasjonane på Nord-Jæren. Det skjer etter demonstrasjonar og hærverk.
Bompengedebatt i bystyresalen i Sandnes