Trond Furenes har stått i bilkø hver morgen og ettermiddag i over 15 år. For seks måneder siden bestemte han seg for å endre pendlerstilen sin.
– Hvis en kan flyte i 90 km/t inn til kontoret, så er det greit. Men det er sjeldent tilfelle, og nå er jeg utrolig lei av å stå i kø, sier han.
I dag reiser han kollektivt til jobb.
– Det er viktig å prøve noe nytt, og jeg kommer ikke til å gå tilbake til bil og lange køer igjen, sier Furenes.
44-åringen er én av dem som nå får benytte seg av det unike kollektivkortet som er subsidiert av staten.
Dette er en egen billett utviklet for å treffe bedriftsmarkedet. HjemJobbHjem-billetten har et annet innhold enn den vanlige 30-dagersbilletten til Kolumbus.
Furenes bor på Bersagel i Sandnes og jobber i Stavanger. Reiseavstanden er to mil en vei, og med buss og tog bruker han i dag cirka 40 minutter å komme seg fra a til å.
Det er akkurat like lang tid som han pleide å bruke da han kjørte bil, i kø på motorveien.
– Ganske mange har gode alternativer til å kjøre bil. Ikke alle og ikke alltid, men det går an å ta sykkelen, toget eller bussen en gang iblant. Det vil være mye bedre for alle, sier han.
– Bomringen får folk til å tenke nytt
De siste ukene har det vært store demonstrasjoner mot bompenger i Stavanger og Sandnes.
Nå opplever busselskapet Kolumbus kraftig økning i antall passasjerer.
– Jeg tror bomringen gjør at folk endrer sine reisevaner, sier Grethe Skundberg, kommunikasjonssjef, Kolumbus.
«HjemJobbHjem-ordningen», som er en del av Bymiljøpakken, lar bedriftsansatte få muligheten til å reise ubegrenset med både buss og tog (hurtigbåt til Byøyene/Hommersåk og Vassøyferjen) for drøyt 500 kroner i måneden.
Ordningen har pågått i tre år og har hatt god effekt.
I en ny undersøkelse, utført av Kolombus, svarer nå én av fire at ordningen med «HjemJobbHjem»-billetten har fått dem til å endre måten de pendler på.
Kolumbus får hyppige forespørsler fra andre norske kommuner om prosjektet, som også vekker internasjonal interesse.
– Vi er blitt bedt om å komme å fortelle om dette i nordiske land, og vi har hatt besøk fra Polen og Tysland og andre land, som ser nå til dette konseptet. For dette er jo ikke et Stavanger-problem, det er jo en utfordring som alle europeiske byer har, sier Skadberg.
– Dette prosjektet er absolutt noe vi vil se nærmere på, uttalte byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Berg tidligere i år.
Hittil har drøyt 400 bedrifter meldt seg på, noe som tilsvarer rundt 50.000 ansatte.
Flere endrer reisevanene
Halvparten av de spurte i HjemJobbHjem sin ferske reisevaneundersøkelse svarer at de fortsatt bruker bilen like mye som før de ble med i ordningen.
Samtidig viser de nye tallene blant medlemsbedriftene, at bilbruken er redusert med over 20 prosent. Én av fire svarer at ordningen har fått dem til endre sine reisevaner.
– At folks reisevaner er såpass forandret hos disse bedriftene, viser at HjemJobbHjem virker. Men, vi er samtidig klare til å ta imot langt flere reisende, sier Skundberg.
Se TV-reportasjen her: