– Jeg føler at dette er et hakk over streken. 50.000 kroner er ikke noe stort beløp, men det minner om det man i film kaller produktplassering, sier Kristin Aalen, film- og teateranmelder i Stavanger Aftenblad.
I vårens storsatsing på hovedscenen ved Rogaland Teater i Stavanger, teaterkonserten «How», brukes Ikeas flatpakke-konsept som kunstnerisk idé. I forestillinga «bygges» teaterkonserten, og skuespillere og instrumenter kommer ut av pappesker. Flere er merka Ikea.
- LES OGSÅ: Betalte halv million for å vise strømpebukse i barnefilm
- Les på NRK Ytring: Money talks
Aalen trillet en femmer på terningen etter å ha sett «How», men synes forestillinga blei forstyrra av logoen.
– Kunsten skal være fri
– En skal være veldig forsiktig fra teaterets side med å gjøre den slags. Vi som publikummere kan fort lure på om det er noen føringer for hva de kunstnerisk presenterer for oss, mener hun.
Når første akt avsluttes, tuller en av rollefigurene med at «teaterkonsert Ikea skal på en turne til alle Ikea-butikkene, der den kan kjøpes for 250 euro». Og den som leser programmet nøye, kan finne et lite «takk til Ikea».
- LES OGSÅ: Apple er best på produktplassering
Flere teateranmeldere NRK har snakka med reagerer på konseptet. Lillian Bikset i Dagbladet har ikke sett oppsetninga, men er ikke begeistra.
– I utgangspunktet er jeg skeptisk til betalt produktplassering i teateret, også når initiativet kommer fra teateret sjøl. Kunsten skal være fri. De har gitt bort en plass i forestillinga for penger, sier hun.
Fikk tillatelse – og 50.000 på kjøpet
Teatersjef Arne Nøst avviser at det er snakk om produktplassering. Rogaland Teater trengte logoen for å sette publikum i «flatpakke-modus», sier han. Tillatelse fikk de, sammen med en støtte på 50.000 kroner.
- LES OGSÅ: «Snømannen» gir Norge millionreklame
- LES OGSÅ: – Adblock er en trussel for avisene
– Jeg ville aldri latt meg kjøpe av noen som ville plassere et produkt inn i forestillinga. Dette handler ikke om Ikea, men om få følelsen av gjenkjennelse når du ser en logo på en pappeske. Det er en logoplassering som er ønska av oss som lager forestillinga, sier han.
Nøst får støtte fra to andre teatersjefer, som begge har sett forestillinga.
– Topp at Ikea gir penger for ei forestilling. At det starter med den kunsteriske ideen, som også er en potensiell inntektskilde, er kjempebra, sier Hanne Tømta, sjef ved Nationaltheatret.
Kristian Seltun, sjef ved Trøndelag Teater, husker godt da teateret hans fikk seg en splitter ny projektor til 200.000 kroner. Den kom fra matkjeden Bunnpris fordi teateret i en forestilling lot karakteren Bør Børsson gå inn i en Bunnpris-butikk.
– Kjempedeal, sier han.
Varehussjef ved Ikea Forus, Hans Inge Skadberg, bekrefter at firmaet ikke har lagt noen som helst føringer på innholdet.