Hopp til innhold

Bruker Ikea-logo på scenen – avviser produktplassering

Rogaland Teater har fått 50.000 kroner fra Ikea til en forestilling med varehusets logo på rekvisittene. Produktplassering, mener teateranmeldere – nei, svarer teatersjefen.

Ikea-logo i teaterkonserten «How» på Rogaland Teater

I teaterkonserten «How» på Rogaland Teater brukes Ikeas flatpakke-konsept som kunstnerisk idé.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

– Jeg føler at dette er et hakk over streken. 50.000 kroner er ikke noe stort beløp, men det minner om det man i film kaller produktplassering, sier Kristin Aalen, film- og teateranmelder i Stavanger Aftenblad.

Kristin Aalen

Kristin Aalen.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

I vårens storsatsing på hovedscenen ved Rogaland Teater i Stavanger, teaterkonserten «How», brukes Ikeas flatpakke-konsept som kunstnerisk idé. I forestillinga «bygges» teaterkonserten, og skuespillere og instrumenter kommer ut av pappesker. Flere er merka Ikea.

Aalen trillet en femmer på terningen etter å ha sett «How», men synes forestillinga blei forstyrra av logoen.

– Kunsten skal være fri

– En skal være veldig forsiktig fra teaterets side med å gjøre den slags. Vi som publikummere kan fort lure på om det er noen føringer for hva de kunstnerisk presenterer for oss, mener hun.

Ikea-logo i teaterkonserten «How» på Rogaland Teater

Programmet til teaterkonsert «How». I det finnes et lite takk til møbelgiganten Ikea.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK

Når første akt avsluttes, tuller en av rollefigurene med at «teaterkonsert Ikea skal på en turne til alle Ikea-butikkene, der den kan kjøpes for 250 euro». Og den som leser programmet nøye, kan finne et lite «takk til Ikea».

Flere teateranmeldere NRK har snakka med reagerer på konseptet. Lillian Bikset i Dagbladet har ikke sett oppsetninga, men er ikke begeistra.

– I utgangspunktet er jeg skeptisk til betalt produktplassering i teateret, også når initiativet kommer fra teateret sjøl. Kunsten skal være fri. De har gitt bort en plass i forestillinga for penger, sier hun.

Fikk tillatelse – og 50.000 på kjøpet

Teatersjef Arne Nøst avviser at det er snakk om produktplassering. Rogaland Teater trengte logoen for å sette publikum i «flatpakke-modus», sier han. Tillatelse fikk de, sammen med en støtte på 50.000 kroner.

Ikea-logo i teaterkonserten «How» på Rogaland Teater

I forestillinga «bygges» teaterkonserten, og skuespillere og instrumenter kommer ut av pappesker.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK
Arne Nøst

Arne Nøst.

Foto: Anett Johansen Espeland / NRK
Gleder seg

Hanne Tømta.

Foto: Randi Wilsgård / NRK

– Jeg ville aldri latt meg kjøpe av noen som ville plassere et produkt inn i forestillinga. Dette handler ikke om Ikea, men om få følelsen av gjenkjennelse når du ser en logo på en pappeske. Det er en logoplassering som er ønska av oss som lager forestillinga, sier han.

Nøst får støtte fra to andre teatersjefer, som begge har sett forestillinga.

– Topp at Ikea gir penger for ei forestilling. At det starter med den kunsteriske ideen, som også er en potensiell inntektskilde, er kjempebra, sier Hanne Tømta, sjef ved Nationaltheatret.

Kristian Seltun, sjef ved Trøndelag Teater, husker godt da teateret hans fikk seg en splitter ny projektor til 200.000 kroner. Den kom fra matkjeden Bunnpris fordi teateret i en forestilling lot karakteren Bør Børsson gå inn i en Bunnpris-butikk.

– Kjempedeal, sier han.

Varehussjef ved Ikea Forus, Hans Inge Skadberg, bekrefter at firmaet ikke har lagt noen som helst føringer på innholdet.