Hopp til innhold

Betalte for oppfølging av jenbanedirektør

Ti dager på rad ble regiondirektøren i Jernbaneverket Vest "fulgt opp" av pr-byrået Burson-Marsteller.

Bybanen ved Stadionparken

Bybanedebatten og bybanekontorets rolle har ført til full granskning. Nå viser det seg at også regiondirektøren i Jernbaneverket er tett fulgt opp av pr-byrået som bybanekontoret benyttet.

Foto: Bybanekontoret

Bybanekontoret betalte regningen.
Samferdselsdepartementet er kjent med saken, men mener kontakten ikke har vært av uvanlig karakter. Det sier statssekretær i departementet, Geir Pollestad.

Gruppeleder for Senterpartiet i fylkestinget i Rogaland, Arne Bergsvåg, mener den omfattende kontakten er langt mer problematisk

Regiondirektør Lars Stendal - som tidligere var utviklingsdirektør for bybanen i Bergen - bekrefter kontakten med pr-byrået.
Han sier han hele tiden har forholdt seg til at pr-byrået har opptrådt på vegne av Rogaland fylkeskommune.

Tolv oppdrag

Lars Christian Stendal

Regiondirektør Lars Stendal sier han forholdt seg til at pr-byrået opptrådte på vegne av Rogaland fylkeskommune.

Foto: Ketil Jordan/NRK

Regiondirektøren for Jernbaneverket Vest er den navngitte personen som går igjen flest ganger i den omfattende aktivitetsrapporten som viser hvilket arbeid Burson-Marsteller har utført for bybanekontoret i Stavanger det siste året.


Det dreier seg i hovedsak om daglig oppfølging i en toukers-periode i september, men også et intervju i vår. Til sammen dreier det seg om minst tolv arbeidsoppdrag bybanekontoret har betalt for.

Ble kontaktet

-Jeg har blitt kontaktet av selskapet og de har stilt meg spørsmål om tre saker: Trafikkmodellen for Jæren og hvordan den virker, effekten av bybanen i Bergen og på vegne av Grønn By spurt om jeg kunne fortelle om erfaringene med bybanen i Bergen, sier Stendal.

Stendal har også sittet i styringsgruppen for KVU'en som ble utarbeidet for transportsystemet på Jæren.

Overrasket

Arne Bergsvåg

Arne Bergsvåg (SP) reagerer på omfanget av oppfølgingen.

Foto: Senterpartiet

Gruppeleder for Senterpartiet i fylkestinget, Arne Bergsvåg er overrasket over den aktiviteten som har vært mellom Burson-Marsteller og Jernbaneverket.

-At en regiondirektør holder et foredrag, synes jeg er helt greit. Men omfanget av kontakten er påfallende når det er så stor oppfølging, sier Bergsvåg.

Arne Bergsvåg mener det kan være problematisk dersom en representant for Jernbaneverket blir tatt til inntekt for en bestemt side i en betent regional sak som bybanespørsmålet.
-I den grad man er med på å bidra med faglige innspill i en debatt, så synes jeg det er helt greit. Men hvis man blir oppfattet og tatt til inntekt for et bestemt syn er det langt mer problematisk.

Les også Full gransking av offentleg pengebruk etter NRK-avsløringar

Les også Grønn By-leder reagerer på nye avsløringer om bybanekontoret

Kronikker

Stendal sier at han også ble forspurt om å skrive kronikker i forbindelse med bybanen., men at han har sagt nei til det.

-Hvorfor påtok du deg et oppdrag som foreleser på det mange oppfatter som et rent bybaneseminar i Stavanger?
-Jeg oppfattet ikke dette seminaret som et rent bybanefremstøt. Det handlet på mange måter først og fremst om byutvikling, sier Stendal.

Les også Bybanekontoret betalte 50.000 kroner for én kronikk

Les også Burson-Marsteller: – Vi har forholdt oss til oppdraget

Seminar


Seminaret det er snakk om ble arrangert av stiftelsen Grønn By i samarbeid med 2020Park 18. oktober. I 2020Parks presentasjon av møtet på sine nettsider heter det:
«Morgenens tema var etablering av bybane og hvordan den fremstår som det eneste troverdige og forutsigbare alternativet sett i sammenheng med byutvikling. Bybanens suksess i fra Bergen ble utførlig redegjort for og få var i tvil om at vi vil ha det slik også i Stavanger regionen.»

Samtlige fire foredragsholdere som var invitert snakket på frokostseminaret varmt for et bybanealternativ som enda ikke var ferdigbehandlet politisk i regionen.

-Billigere i drift

Det Stendal blant annet trakk frem om bussway-alternativet i sitt foredrag var:

  • bussway er egentlig en bybane på gummihjul
  • ved ca 2500 daglige passasjerer pr km og dag vil det sannsynligvis lønne seg å gå over til bybane
  • ved 3 min frekvens vil bussene køe seg
  • kostnaden vil ligge på mellom 120 – 150% av hva et bybaneanlegg koster
  • at bussway vil gi veldig dårlige forhold for kollektivtrafikken under anleggsperioden
  • at en bybane være minst like billig å drifte som et busskonsept .

Ikke uvanlig

Geir Pollestad

Statssekretær Geir Piollestad viser til at hele saken er gjenstand for granskning, men mener regiondirektørens kontakt med pr-byrået er uproblematisk.

Foto: NRK

Statsekretær i Samferdselsdepartementet, Geir Pollestad, sier at han forholder seg til at ingen andre syn enn Jerrnbaneverkets offisielle er blitt presentert.

-Daglig kontakt trenger ikke være så uvanlig, sier Pollestad,

Han viser til at hele bybanesaken nå er under granskning av Rogaland Revisjon.

-Dette er bare en liten del av en større sak. Både Stavanger kommune og Rogaland fylkeskommune går nå gjennom denne saken. Dersom det kommer opp ting her som er relevant for statlige myndigheter, må vi jo vurdere det, sier Pollestad.

Les også Burson-Marsteller har gjort 700 oppdrag for bybanekontoret

Les også – Svekker bybanekontorets tillit