NRK Meny
Normal

Vellykket prøvetur to dager før havariet

Lasteskipet «Tide Carrier» gjennomførte en 12 timer lang testseilas med to loser ombord og slepebåt bak. Seilasen gikk knirkefritt. To dager senere havarerte skipet.

Tide Carrier - havari

Slepebåt fra Kystverket hjelper lasteskipet «Tide Carrier» da det hadde motorproblemer og drev mot strendene på Jæren onsdag 22. februar.

Foto: Kystverket

– De meldte det som et rutinemessig oppdrag, sier Henry Djupvik, losoldermann i Rogaland.

Losen merket ingenting galt med lasteskipet «Tide Carrier» da de var med på en 12 timer lang testseilas bare to dager før skipet havarerte ved Feistein fyr på Jæren.

De to losene ombord hadde ansvar for å teste om skipet fungerte greit, og gi mannskapet tips og råd.

I tillegg til losene hadde «Tide Carrier» en slepebåt bak da det la ut fra Halsnøy i Sunnhordland mandag 20. februar.

– Seilasen gikk vest for Karmøy og ned til Skudefjorden. Der kvitte de seg med losene og ba samtidig om å få ankre opp, og det avtalte losene med VTSen (Vessel Traffic Service) på Kvitsøy, sier Djupvik.

«Tide Carrier» slepes

Ingenting spesielt

Han understreker at det ikke er uvanlig at fartøy vil ankre opp av forskjellige årsaker.

– Deretter forlot losene skipet mandag kveld uten å rapportere om noe spesielt. Det var et rutinemessig oppdrag, gjentar Djupvik.

Onsdag morgen var losene tilbake på «Tide Carrier», men da for å hjelpe kapteinen med å «sikre situasjonen» etter at skipet var havarert.

Under et tilsyn på skipet 16. februar fant Sjøfartsdirektoratet åtte avvik. «Tide Carrier» ble pålagt å rettes opp i fem av disse før de kastet loss, men det er ikke losens ansvar å sjekke om slike avvik er utbedret.

Ny inspeksjon

Da Sjøfartsdirektoratet gikk ombord igjen på skipet fredag var to av de fem feilene rettet opp i, mens to feil ikke var det. Det siste avviket skal direktoratet sjekke tirsdag.

– Vi er klare til inspeksjon ombord i skipet i morgen tidlig. Når det har vært en sånn hendelse, må vi undersøke de tekniske systemene. Vi må være overbevist om at det er forsvarlig å sende skipet videre, sier fungerende sjøfartsdirektør Lars Alvestad.

Indisk mannskap

«Tide Carrier» lå i tiden før havariet hos rederiet Eide på Halsnøy – selv om Eide solgte skipet til Julia shipping allerede i juli 2015.

Ved nyttårstider kom, etter det NRK forstår, et indisk mannskap om bord som da brukte tiden til å bli kjent med skipet.

«Tide Carrier» var på vei til oppgradering i Dubai da det havarerte.