NRK Meny
Normal

– Ferjefri E39 må sees på som en investering, ikke en utgift

En ferjefri E39 har stor samfunnsøkonomisk gevinst, fastslår Vegvesenet i fire delrapporter. Da må vi se på utbyggingen som en investering, mener Ketil Solvik-Olsen og Frp.

Ferjefri E39

En mulighetsstudie for Sognefjorden, en av fjordene som en ferjefri E39 må krysse, viser ulike, aktuelle brutyper. Bildet viser illustrasjon av en kombinert flytebro og fastbro.

Foto: Statens vegvesen (illustrasjon)

Ketil Solvik-Olsen (Frp)

Ketil Solvik-Olsen.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Selv om prosjektet har en prislapp på rundt 100 milliarder kroner, kan kortere reisetid gi mellom fire og seks milliarder kroner spart hvert år. Det offentliggjorde Vegvesenet i dag.

At kjøretiden mellom Kristiansand og Trondheim kan gå ned fra dagens 20, til 13 timer, er også blant konklusjonene.

Det gjør at vi må begynne å se på veiprosjektet med andre øyne, mener Frp.

Avviser bompengefinansiering

– Rapportene viser at en slik strekning er samfunnsøkonomisk lønnsom. Da må vi også se på det som en investering, ikke bare som en utgift, slik dagens regjering gjør, fastslår Ketil Solvik-Olsen (Frp), stortingsrepresentant fra Rogaland – et av fylkene som kan få den ferjefrie europaveien gjennom seg.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Ferjefri E39

En ferjefri E39 må over en rekke fjorder på strekningen mellom Kristiansand og Trondheim.

Foto: Frå presentasjonen til fylkeskommunane

Solvik-Olsen mener noen av pengene som i dag lånes ut fra oljefondet, heller burde blitt brukt til nettopp en slik investering. Og bompenger vil han – og partiet hans – ikke ha noe av.

– Lite sammenlignet med oljeinvesteringene

– Det er litt meningsløst at et slikt prosjekt skal finansieres med bompenger. Men bompengeprosjekter i Norge er primært finansiert med lån fra utlandet. For slike lån må vi betale høyere renter enn vi får når vi låner ut penger fra oljefondet, hevder han.

Politikere viser ofte til handlingsregelen, altså den summen oljepenger det er fastsatt at kan brukes hvert år, når finansieringen av store, offentlige utbyggingsprosjekter diskuteres.

Investeringene på norsk sokkel er så høye at Solvik-Olsen ikke bekymrer seg for å bruke for mye penger på én gang.

– Bare i 2013 investeres det for 208 milliarder kroner på norsk sokkel. Det er dobbelt så mye som E39 vil koste. Hvis en bygger ut E39 over ti år, er det lite sammenlignet med oljeinvesteringene, sier han.