NRK Meny
Normal

– Det er som å vente på en baby

De to selskapene som kjemper om å bli 330-skvadronens nye leverandør av redningshelikoptre har nå levert sine endelige tilbud. Om en måned faller dommen.

I dag blei siste anbod for nye redningshelikopter levert.
Dei tradisjonsrike Sea King-redningshelikoptra har gjort sitt og skal pensjonerast. Nå står to helikopterprodusentar att i kampen om å overta som levarandør til redningstenesta i Norge.

Siste helikopteranbud levert

– Vi holder akkurat nå på å få inn endelige tilbud fra de to gjenværende helikopterkandidatene, og jobber med å evaluere dem, sier Bjørn Ivar Aarseth som leder redningshelikopterprosjektet, NAWSARH-prosjektet for Justis- og beredskapsdepartementet.

Eurocopter og AgustaWestland kjemper om kontrakten på 16 nye redningshelikoptre til en totalkostnad nær 17 milliarder kroner. Kontrakten har også opsjon på ytterligere seks helikopter.

I 2011 besluttet regjeringen at Luftforsvarets 330-skvadron trengte en arvtager til Sea King-helikopteret. De fire selskapene som meldte seg på i kampen om kontrakten var italiensk-britiske AgustaWestland Ltd, europeiske Eurocopter, europeiske NH Industries og amerikanske Sikorsky International Operations Inc.

Skal innfases fra 2017

I sommer opplyste Justis- og beredskapsdepartementet at de fortsatte forhandlinger med to av de fire tilbyderne av nye redningshelikoptre. Nå er det kun AgustaWestlands AW-101, og Eurocopters EC-725 som er med i konkurransen. Nå har de levert sine siste tilbud.

Agusta Westland AW 101

Agusta Westland AW 101 er det ene av to helikoptertyper som kan bli nytt redningshelikopter i Norge.

Foto: Arild Eskeland / NRK

Helikoptrene skal erstatte samtlige av dagens Sea King innen utgangen av 2020, og innfasingen skal etter planen starte allerede i 2017.

– Vi har en lang historie i Norge, har bygget det eksisterende Sea King-helikopteret og driver vedlikehold av det nå. Vi har et godt forhold med det norske luftforsvaret, og har lang erfaring fra redningsoppdrag på oljeplattformer og fiskebåter i forhold som er like Norge, blant annet i Canada, sier Steve Powell, direktør for Nord-Europa i Agusta Westland.

– EC 225 er et velprøvd redningshelikopter i Norge og resten av verden. Helikopteret skal greie kravene som den norske redningstjenesten har satt, sier Lars Landsnes, direktør iHeliOne.

«Ulykkeshelikopter» i konkurransen

Eurocopters EC-224 er også kjent som Super Puma. En maskin som har vært involvert i flere ulekker, og som har hatt flyveforbud etter en ulykke utenfor Shetland i oktober i fjor.

Det tror ikke Powell vil bli avgjørende for prosessen.

Eurocopter

Dette er konkurrenten til Agusta Westland, Eurocopters EC-725.

Foto: Arild Eskeland / NRK

– Det tror jeg ikke. Eurocopters helikoptre er veldig trygge. Prosjektkontoret har gjort en veldig god jobb og jeg tror ikke de blir påvirket av slike hendelser. Jeg tror de velger ut ifra nøkkelegenskapene for å finne det helikopteret som er best for Norge, sier han.

Krysser fingrene

Han håper å sikre seg kontrakten på de seksten helikoptrene samt vedlikeholdsarbeid. Selskapet har også planer om å bygge en flysimulator på Hovedredningssentralens base, som foreløpig ligger på Sola.

Lars Landsnes

Lars Landsnes, administrerende direktør i HeliOne sier EC 225 skal greie kravene som den norske redningstjenesten stiller.

Foto: Arild Eskeland / NRK

Eurocopters 725 er et mindre helikopter som i dag går i trafikk mellom land og oljeinstallasjoner på norsk sokkel. AW 101 er større og har hele 1,8 meters klaring under taket.

– Helikopteret har også tre motorer, en girboks som kan virke i en halv time uten olje. Vi håper at dette kan bli et springbrett for 101 i fremtiden. Vi er veldig til å inngå et samarbeid som kan vare de neste 30- 40 årene, sier han.

Base på Sola eller Kjeller

Hvis Eurocopter vinner legges vedlikeholdsbasen hos HeliOne på Sola, mens AgustaWestland vil holde til på Kjeller.

– Det betyr 700 millioner kroner i kontraktsperioden for HeliOne og 150 årsverk årsverk, sier Landsnes.

– Grunnen til det er at vi må være nær Gardermoen som har flyavganger til hele Norge. Når vi har ansvaret for vedlikehold og distribuering av reservedeler må vi ha mulighet til å nå hele Norge fort, sier han.

Avgjørelsen faller den 8. november.

– Jeg er kjempespent. Det er nesten som å vente på en baby. Nå er det ikke noe annet å gjøre enn å vente, sier Powell.