– Blir bybane med Høyre i regjering

Høyre-leder og bybanetilhenger Erna Solberg vil bruke langt mer penger på kollektivløsninger i storbyene. Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø garanterer bybane hvis Høyre vinner valget.

Høyre-topper

Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø, høyreleder Erna Solberg og fylkesordfører Janne Johnsen foran valgkampbussen på jernbanestasjonen i Stavanger. I dag startet partiet sin valgkampturné.

Foto: Ellen Sporstøl / NRK

– Jeg mener at Stavanger byrde hatt en bybane, men jeg aksepterer at dette er et politisk spørsmål som avgjøres lokalt, sier Høyre-leder og stortingskandidat Erna Solberg.

– Men det er litt vanskelig når sju av åtte kommuner bestemmer seg for bybane, men så blir det et knapt flertall på fylkestinget som går for bussvei, legger hun til.

Solberg vil bruke langt mer penger på kollektivløsninger i storbyene. Hun lover at staten vil ta halve regningen av kollektivutbygginger hvis Høyre vinner valget, og at dette vil åpne for bybane i Stavanger. Solberg håper fylkestinget vil revurdere sitt standpunkt hvis hun selv blir statsminister.

– Da får vi en regjering som er mye tydeligere på medfinansiering fra staten når det gjelder kollektivløsninger i storbyene, sier Solberg.

Startet valgkampen i Stavanger

Stavanger var første stopp da Høyre i dag startet sin valgkampturné. Høyre-lederen var selvsagt flankert av distriktets egne høyretopper: fylkesordfører Janne Johnsen og Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø.

Sistnevnte går så langt som å garanterte bybane hvis Høyre overtar regjeringskontorene.

– Med ny regjering blir det bybane her i regionen, det er jeg overbevist om, fastslår ordføreren.

Sagen Helgø mener fylkestinget hadde gått inn for bybaneløsning, hadde regjeringen tatt halve regningen slik Solberg nå lover.

– Det er jo kostnadene som har gjort at mange har gått inn for en bussløsning i stedet, påpeker hun.

Lover bybane innen fem år

Sagen Helgø understreker at bybaneplanene på ingen måter er lagt i skuffen, og at en bybane raskt kan være på plass hvis politikerne bestemmer seg for det.

– Det blir ingen forsinkelser hvis vi går inn for bybane, for vi planlegger parallelt for begge deler.

– Hvor raskt kan en bybane være på plass?

– Det tar alltid tid å planlegge, og det er synd, for vi allerede brukt lang tid, men jeg tenker at vi i løpet av fem år bør ha en bybane på plass her i regionen, dersom vi får ny regjeringen til høsten.

Frp imot uansett

Men så enkelt er det ikke, ifølge Fylkesvaraordfører i Rogaland, Terje Halleland (Frp). Han minner om at det er Fylkestinget som bestemmer om det blir bybane – og han fastslår at Frp er like imot selv om staten tar halve regningen.

– Her er det snakk om astronomiske summer – cirka 6 milliarder kroner. Videre vil en bybane koste 700 millioner kroner i året å drive – like mye som vårt totale kollektivbudsjett i dag, sier Halleland.

Han påpeker at det da hjelper lite om staten tar halve regningen. Men Halleland mener staten aldri vil kunne ta halve regningen uansett, med det forslaget Høyre har skissert:

– Det er snakk om et fond på 50 milliarder som kanskje vil gi 2 milliarder i avkastning i året. Da kan man ikke bruke 3 milliarder på bybane i Stavanger, sier Halleland.

Mer bompenger

Den andre halvdelen av regningen – 3 miliarder kroner – må uansett finansieres lokalt.

– Den er ganske grei, for det er bompenger og fylkeskommunale midler. Vi har mindre penger i dag til en bussvei enn vi vil få i framtiden med en høyreregjering, sier Sagen Helgø.

Dette får Fremskrittspartiet til å se rødt.

– Bybane vil bety masse utgifter som skal dekkes inn med mer bompenger. Det advarer vi i Frp sterkt imot, konstaterer Halleland.

Frps stortingskandidat fra Rogaland, Roy Steffensen, følger opp og skriver følgende i e-post til NRK.no:

««Alle veier fører til bom» er tydeligvis en passende betegnelse på Høyre sitt syn i samferdselsdebatten.»