– Jeg vet at andre rederier har opplevd det samme. Det går på at det er computere som styrer reguleringen av dette. Det er såkalte barnesykdommer som det tar litt tid å tilpasse i forhold til hvert enkelt skip.
Det sier administrerende direktør i Fjordline, Ingvald Fardal til NRK.
Les også:
50 av de tilsammen 103 passasjerene valgte å bli igjen om bord i Stavangerfjord i natt etter at skipet måtte gjøre vendereis utenfor Jæren søndag og gå inn til Risavika.
Stavangerfjord fikk åproblemer 45 minutter avgang fra Risavika. Da befant det seg like utenfor Hallestø-stranda på Jæren i fire meter høye bølger.
Årsaken til problemene var at gasstrykket inn til maskinen om bord i Stavangerfjord var for lavt. Det har vært full aktivitet om bord natt til mandag, teknikere fra Rolls-Royce har jobbet med å justere maskinen før skipet dro videre til Bergen mandag morgen.
– Det var ikke dramatisk
Stavangerfjord går nå inn i rute, mens passasjerene som var på vei til Danmark i helgen, drar dit via Kristiansand mandag.
Fardal sier det ikke er unormalt at slike ting skjer med nye skip.
Les også:
Les også:
– Vi synes jo selvfølgelig dette er beklagelig, og vi bruker alle tilgjengelige ressurser på å takle utfordringene etter som de kommer. Det vi må gjøre er å bruke energien på å finne løsninger, og de finnes, sier han.
Fardal avviser at det var noen dramatikk i det som skjedde utfor kysten av Jæren søndag.
– Nei, det var ikke dramatisk, men i en slik situasjon er det sikkerhet som kommer først, slik at vi helgarderer oss. Vi hadde maskiner i drift hele tiden. Vi lå stille i en periode og rettet skipet opp mot bølgene. Vi besluttet å returnere til Stavanger, og det gjorde Stavangerfjord for egen maskin, sier Fardal.