Hopp til innhold

Endrer rutene for å kunne tanke gass

Fjord Line endrer nå rutene sine for å unngå forsinkelser forårsaket av tanking av naturgass. – Konsekvensene for passasjerene blir små, sier administrerende direktør Ingvald Fardal.

MS stavangerfjord

Den nye ferjen «MS Stavangerfjord», som går fra Norge til Danmark, skal være mer miljøvennlig fordi den bruker naturgass.

Det har vært en vanskelig start for Fjord Line sitt splitter nye skip «MS Stavangerfjord».

Skipet er unikt fordi det går på naturgass, som skal være mer miljøvennlig. Haken er bare at det i Norge ikke er lov å tanke naturgass mens passasjerene er om bord, noe som er lov i Danmark.

Les også: Miljøvennlig gass må kjøres 1558 kilometer

Tankingen tar derfor lengre tid, noe som har ført til forsinkelser og kanselleringer av avganger. Alle «MS Stavangerfjord» sine avganger i dag onsdag er forsinka og to avganger i morgen er kansellerte, som følge av tankeproblemene, skriver Aftenbladet.

Nå tar imidlertid Fjord Line grep. Selskapet endrer nå rutetidene for MS «Stavangerfjord» for å få bukt med forsinkelsen og kanselleringene.

– Små konsekvenser

Skipet vil ligge lenger ved kai i Hirtshals og Risavika, noe som selskapet tror vil fjerne forsinkelsene. Endringene gjelder i første omgang fra 25. juli til 30. august.

Konsekvensene for de flere tusen passasjerene er små, fastslår administrerende direktør i Fjord Line, Ingvald Fardal.

– Skipene vil ha litt senere avgang, men vil komme fram på omtrent samme tid fordi vi kjører fortere, sier han til NRK.no.

Lørdager vil imidlertid skipet gå fra Hirtshals klokken 12.30 i stedet for klokken 10.

Han understreker at Fjord Line kommer til å ta kontakt med alle passasjerer som berøres av endringer i rutetidene på SMS de neste fem ukene.

– Hull i hodet

Fardal legger ikke skjul på at han håper på endring av det norske regelverket:

– Vi regner med at endringene går i orden. For det er jo hull i hodet det vi gjør nå – å kjøre ti tankbiler med LNG-gass per uke fra Stavanger til Hirtshals, sier han.

– Hvorfor bygget dere dette skipet når reglene er så bakvendte?

– Vi er de første i verden som kjører en internasjonal ferje på LNG, og vi er ikke i tvil om at i langsiktig perspektiv, så er dette både driftsøkonomisk og miljømessig smart. Men når du går nye veier, så må du være forbedret at overraskelser på veien, sier Fardal.