Hopp til innhold

– Ingen kjøper hydrogenbil før man kan fylle drivstoff

Bare ni eksemplarer er solgt av den første masseproduserte hydrogenbilen i Norge i år. Altfor få fyllestasjoner er årsaken, mener miljøbevegelsen og bilprodusentene, mens myndighetene sier salget må ta seg opp før stasjonene kan bygges.

Hyundai hydrogenbil

På Gaustad i Oslo finnes én av fire fyllestasjoner for hydrogenbiler i Norge. Nå tar flere til orde for at et nettverk av fyllestasjoner må etableres for å få folk til å kjøpe klimavennlige hydrogenbiler.

Foto: Knut Skyllingstad / NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Den fylles som en diesel- eller bensinbil. Men i tanken helles hydrogengass, og i stedet for eksos siver vanndamp ut.

Like klimavennlige som elbiler, og man får de samme fordelene, men salget av hydrogenbiler i Norge er nærmest ikke-eksisterende.

Den første masseproduserte hydrogenbilen ble lansert i Norge sommeren 2013. Kundene har ikke stått i kø. Ni eksemplarer er solgt i år, hvorav to til privatpersoner.

– De som har kjøpt er entusiaster og vet det er begrensninger på hvor man får fylt. Man kan foreløpig ikke reise rundt i Norge med en hydrogenbil, sier Morten Brusletto i Hyundai Norge til NRK.

For det finnes bare fire hydrogenstasjoner her i landet. To i Oslo, én på Gardermoen og én i Porsgrunn.

Morten Brusletto i Hyundai Norge viser hvordan en hydrogenbil fylles.

Morten Brusletto i Hyundai Norge forklarer hvordan en hydrogenbil fungerer.

Vil ikke bygge fyllestasjoner

Eiliv Flakne

– Vi tror det er et stykke igjen før markedet for hydrogenbiler er på linje med markedet for elbiler, sier Eiliv Flakne i Enova.

Foto: LASSE BERRE

– Vi ser at hydrogen er umoden som teknologi. Det er ikke mange fyllestasjoner, og interessen er ikke så stor, sier kommunikasjonsjef i Enova, Eiliv Flakne, til NRK.

Myndighetene vil ikke støtte utbygging av fyllestasjoner før salget og produksjonen av hydrogenbiler tar seg opp, ifølge Enova, som har i oppgave å drive fram miljøvennlig teknologi, og ligger under Olje- og energidepartementet.

– Må ikke fyllestasjoner være på plass før man kan forvente at noen kjøper hydrogenbil?

– Det er mulig, men vi kan ikke bruke mange millioner på noe vi ikke vet om vil fungere.

– Trenger både elbiler og hydrogenbiler

Benjamin Myklebust

Benjamin Myklebust i miljøorganisasjonen Zero mener myndighetene må satse på fyllestasjoner før man kan regne med at flere vil kjøpe hydrogenbil.

Foto: Zero

Miljøorganisasjonen Zero snur problemstillingen på hodet.

– Det er umulig å forestille seg at folk skal kjøpe hydrogenbil før infrastrukturen er på plass, sier Benjamin Myklebust, rådgiver i miljøorganisasjonen Zero, til NRK.

Han mener regjeringen gjør altfor lite for å støtte hydrogenteknologien, og tror det skyldes ensidig satsing på elbiler.

– Batterikjøretøy har noen begrensninger. Med hydrogenbiler slipper man lading. Den passer for folk som bor uten fast ladestasjon, for eksempel i borettslag. Hydrogen egner seg dessuten bedre for større kjøretøyer som lastebiler og skip.

Andre land satser

Espen Olsen i Toyota Norge tror neste generasjon hydrogenbiler er interessant for nordmenn.

– Staten må komme i gang med å etablere flere fyllestasjoner, sier Espen Olsen i Toyota Norge.

Foto: Toyota Norge

Myklebust fremholder land som Danmark, USA, Japan og Tyskland, der det foregår en helhetlig satsing på utbygging av fyllestasjoner.

– Tyskland har en statlig strategi om 400 fyllestasjoner for hydrogenbiler innen 2023. Norge bør gjøre noe lignende.

Flere produsenter har utviklet hydrogenbiler. Toyota Norge håper å få noen hydrogenbiler for salg her i landet, men sier Norge ikke har førsteprioritet fordi infrastrukturen ikke er god.

– Norge mangler en nasjonal strategi på linje med andre land vi sammenligner oss med. Det må etableres et nettverk av fyllestasjoner, sier Espen Olsen i Toyota.

AKTUELT NÅ